Slaap (2)

Een stelling: is hij waar of onwaar?

Slaapproblemen vormen één van de bekendste problemen waarvoor mensen zich melden bij de huisarts.

Globaal kun je twee beloopstypen van slaapproblemen herkennen:

a) een inslaapprobleem: vaak doordat je hoofd zó vol zit dat je niet bij je slaap kunt komen.

b) een doorslaapprobleem: lichamelijk ben je erg moe, je maakt vervolgens  één slaapcyclus mee, daarna ben je een beetje uitgerust en begin je te piekeren en kom je niet meer in slaap. Of ook: je bent erg vroeg wakker en de laatste uren lig je te woelen in bed.

Behandelmethoden

Er worden drie methoden toegepast om slaapproblemen ‘aan te pakken’.

Behandeling met geneesmiddelen. Voordeel: het werkt zeer snel. Op kortere termijn valt er dus winst mee te boeken. Op langere termijn is het langdurig gebruik van de meest gebruikte slaapmiddelen schadelijk en ook verslavend. Dit geldt niet voor ‘natuurlijke’ middelen (homeopathie, melatonine enz.).

Biomedische middelen: bijvoorbeeld apparaten om de ademhaling gelijkmatig te houden, een slaapbeugel, een operatieve ingreep.

Cognitieve gedragstherapie: bedoeld om slaapgewoonten te veranderen en disfunctionele gedachten te bestrijden.

Een voorbeeld van een slechte gewoonte: als je je bed voor van alles en nog wat gebruikt (ontbijten, telefoneren, TV-kijken) maakt dit het slapen lastiger. Je bed is vooral om in te slapen.

Zelfondermijnende gedachten

“Ik moet nú in slaap vallen, anders ben ik morgen niets waard.” Moeten slapen veroorzaakt niet kunnen slapen.

“Wat is er aan de hand dat ik maar niet in slaap kan komen?” Stop met jezelf de schuld te geven of te denken dat er iets aan de hand is.

“Als ik nú niet in slaap val kan ik me morgen niet goed concentreren op mijn examen.” Bij de meeste mensen hebben slaap en concentratie minder met elkaar te maken dan ze zelf denken. “Misschien is mijn concentratie wat minder maar als het er op aan komt zal ik toch wel alert genoeg reageren.”

Antwoord

En dan nog het antwoord op de vraag boven aan dit blog:

In Nederland staan slaapproblemen op de derde plaats van de klachten waarvoor mensen zich bij de huisarts melden. In percentages van de volwassen Nederlandse bevolking: 15% van de mannen en 32% van de vrouwen geeft bij de huisarts aan problemen met het slapen te hebben.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Slaap (2)”

  1. Ik heb ook slaapproblemen die worden veroorzaakt door Rusteloze Benen. Heb ik mijn hele leven al last van maar sinds ik een zekere leeftijd heb bereikt, steeds erger en vooral als ik in ruste ben. Ik hoef maar ergens te gaan liggen of zitten, zakken of chillen en hup, daar begint het. Gelukkig bestaat er een medicijn voor hoewel men nog steeds niet weet wat het veroorzaakt. Een neurologisch probleem zegt men. Je bent er maar klaar mee…

Geef een reactie

