Fietsdag langs de Elbe (2)

Tsja, dat is me wat: kaartloos fietsen. In Nederland doe ik niet anders. Maar in Duitsland heb ik minder een beeld van de afstanden en hoe de wegen lopen. We willen naar Dömitz, maar dat staat niet op de borden. Wel een paar mij onbekende plaatsen. Dan maar gewoon het richtinggevoel inzetten: Dömitz ligt ten westen van Grabow.

Maar we zitten op de fiets en fietsen door een ruim en afwisselend landschap. Stukjes bos, af en toe een weiland met koeien van divers pluimage en vooral veel graanvelden, omzoomd door korenbloemen en klaprozen.

In de velden zien we vogels van divers pluimage. Dit is een gebied met een zeer laag geboortecijfer en niettemin de hoogste ooievaarsdichtheid van Europa. Dat zet de veronderstelling dat de baby’s door de ooievaars worden gebracht wel wat op losse schroeven. Maar Tineke ziet vogels die net zo groot zijn als ooievaars en die het volgens haar toch wel zijn. Volgens haar zijn het kraanvogels (het verschil is maar één letter: een kraanvogel of een kraamvogel). Ik beweer met grote stelligheid dat het mannetjes-ooievaars zijn (…).

De Duitse overheid heeft de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in fietspaden en de weg waar wij langs fietsen heeft is smetteloos vlak geasfalteerd. De enige hobbels zijn de vele dennenappels die onder de banden wegspringen.

Na drie kwartier fietsen zijn we in Eldena, aan de rivier de Elde. Die stroomt ook door Grabow en zo lang we de stroomrichting maar volgen moeten we in de buurt van de Elbe uitkomen. We fietsen pal tegen de wind in, maar dankzij het vele geboomte hebben we daar niet zoveel last van.

Na Eldena wordt het land meer glooiend. In het dorp Malliß staan allerlei herinneringen aan de vroegere mijnbouw in dit gebied. Er was hier zowel een kalimijn als een bruinkoolmijn gevestigd.

In Neu Kaliß komen we in de buurt van de Elbe. Het land is weer helemaal vlak – het zou net zo goed een Nederlandse polder kunnen zijn – en er liggen beschaapte dijken.

Een rechte autoweg (met fietspad) leidt ons naar de nieuwe brug over de Elbe. Borden geven aan dat hier in 1991 Duitsland herenigd werd. Voor die tijd lag hier de zwaarbewaakte grens: wij fietsen nog steeds door de voormalige DDR, aan de overkant ligt de deelstaat Nedersaksen, dat bij West-Duitsland hoorde. Na 1991 werd de brug gebouwd ten behoeve van een snelle verbinding in dit gebied.

We gaan de brug niet over, maar nemen de onlangs sterk verhoogde dijk over de Elbe – een deel van de Elberadweg – naar de Festung Dömitz. 

De teller wijst 35 kilometer aan vanaf Grabow.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Fietsdag langs de Elbe (2)”

  1. Bij LangeAfstandsWandelingen (LAW) ga ik vak zonder kaart en/of boekje op pad.
    De aanwijzingen in het veld vind ik wel.
    Alleen bij actuele routewijzigingen moet ik soms terug of dwalen.

    Het blijft altijd leuk en verrassend.

    Zonnige groet,

Geef een reactie

