Slaap (1)

ik heb het al vaker geschreven: “Eén van de belangrijkste activiteiten van de mens is de slaap.” 

Een belangrijk thema bij de slaap is de slaapkwaliteit. Die is veel belangrijker dan het aantal uren dat je slaapt. Slaapkwaliteit heeft vooral te maken met de afwisseling van de verschillende ‘typen’ van de slaap.

Er zijn vier typen slaap: De N1 slaap, de N2 slaap, de N3 slaap en de droomslaap. Die moeten elkaar dus afwisselen. Als je alleen maar één of twee van de slaaptypes doormaakt voel je je ’s morgens erg moe terwijl je misschien wel negen uur in bed hebt gelegen.

Mochten jullie bij de slaaples niet goed hebben opgelet:

  1. N 1 is de sluimertoestand. Mensen denken dan vaak dat ze wakker zijn. Als iemand zegt dat hij de hele nacht wakker heeft gelegen kan de nacht voor een belangrijk deel hebben bestaan uit zo’n sluimertoestand. Doorgaans duurt deze toestand maar een paar minuten.

2. N 2:  dan slaap je diep, te herkennen aan de spieren die in rust zijn en de ogen die tot rust komen. Het zijn perioden van 10 tot 25 minuten. In totaal is dit ‘gemiddeld’ de helft van de slaaptijd.

3. N 3: Nu slaap je echt diep. Je reageert niet meer op omgevingsgeluiden. Mensen kunnen in deze diepe slaap gaan slaapwandelen. Het schijnt dat er ook iemand in deze toestand de avondvierdaagse heeft gelopen. Sommige mensen plassen in deze diepe slaap in hun bed of in hun broek als ze een broek aan hebben in bed. Deze diepe slaap duurt een kwart van de slaaptijd.

4. De droomslaap. Je bent net zo actief als wanneer je wakker zou zijn. Tsjongejonge wat een toestanden kunnen dat zijn. De ogen maken snelle bewegingen (Rapid Eye Movements). Daarom heet deze fase de REM-slaap. Die REM-slaap heeft vooral een emotionele betekenis: het is nodig om gebeurtenissen te verwerken.

 

Ik was altijd een onrustige slaper, terwijl ik wel (vrij) veel slaap nodig heb. De afgelopen tien jaar slaap ik meestal goed en is het minder goede slapen een uitzondering.

Ik heb ook allerlei slaaponderzoek kunnen doen (o.a. als lid van een slaapteam). Dat hield me uit de slaap. Daarom heb ik er af en toe iets over kunnen schrijven. Soms zelfs een hele serie. Maar deze keer houd ik het kort: twee afleveringen.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Slaap (1)”

  1. dit vind ik een interessant onderwerp, ik denk meer mensen, iedereen heeft er mee te maken natuurlijk, misschien kan je er nog meer over schrijven, groeten mia

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s