Fietsdag langs de Elbe (1)

Nu volgt nog het verslag van één fietsdag uit onze vakantie. Om alle dagen te verslaan wordt wat saai. Ik beperk me dus tot één dag. Want, zoals ik met Duitse les leerde: "In der Beschränkung zeigt sich der Meister".

Een wat vertraagde start vandaag. Omdat het gebied dat we vandaag willen bezoeken voor twee 65-plussers wat te ver weg ligt vanaf Wittenberge nemen we eerst een stukje de trein richting Wismar aan de Oostzee. Maar die gaat maar eens in de twee uur. In de eerste plaats in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern stappen we uit. Dat is de stad Grabow. Met ruim 5000 inwoners (dat waren er 25 jaar geleden nog 8000) is het een voor deze regio aanzienlijke plaats. De plaats kreeg al in het jaar 1252 stadsrechten. Toen moesten de meeste lezertjes van dit weblog nog geboren worden.

Tsja, en als je start in een historische plaats zit je niet snel op de fiets. We moeten eerst de stad bekijken. Wat opvalt is de heel andere bouw dan in de plaatsen in de Prignitz. Ligt dat aan de streek of aan de geschiedenis?

De oorzaak blijkt in de geschiedenis te liggen. De stad brandde in 1499 af. Toen kon men bijna helemaal opnieuw beginnen. Maar in 1725 brandde Grabow opnieuw bijna helemaal af. Kerk, kasteel, raadhuis en bijna alle woonhuizen gingen verloren. Het gevolg is dat er geen zeer oude huizen in Grabow staan. De huizen in het centrum dateren allemaal uit de 18e eeuw. Dat is ook duidelijk te zien aan het raadhuis dat veel kenmerken laat zien van de kenmerkende bouwstijlen uit die periode. Dat verklaart dus ook waarom de plaats er toch anders uitziet dan de historische plaatsen in de Prignitz.

Dat de kerk een toren heeft is te danken aan de ruilhandel. De gemeente verkocht namelijk het altaar uit de kerk in 1903 aan een Hamburgs museum. Daarmee werd de bouw van een toren gefinancierd. Ik vind dat op zijn minst een opmerkelijke transactie.

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was Grabow één van de plaatsen waar Russische en Amerikaanse troepen elkaar ontmoetten. De stad bleef nagenoeg onbeschadigd. Russische soldaten voerden ondanks de nabijheid van de Amerikanen een waar schrikbewind uit waarbij veel vrouwen en meisjes werden verkracht. Een aantal notabelen werd door de Russen afgevoerd, ze stierven stierven later in gevangenschap.

In 1952 was Grabow een verzetshaard tegen het DDR-regime. Opnieuw werd een aantal mensen met aanzien in de stad gevangen genomen, ze verdwenen in de beruchte Stasi gevangenissen.

De geschiedenis van Grabow laat zien hoe ook in de meer recente geschiedenis de inwoners van de steden in deze omgeving veel hebben meegemaakt.

Na een uur is het toch echt tijd om kaartloos op de fiets te stappen. Dat moet wel even vermeld worden. Ik wil naar Dömitz aan de Elbe, maar we hebben geen kaart van dit gebied. Ik weet alleen dat ik daartoe in westelijke richting moet gaan fietsen. Dat betekent tegen de wind in, want er staat een straffe westenwind. Hoe de wegen verder lopen en wat de exacte afstand is: die gegevens zijn mij niet geopenbaard. Ik gok op zo’n 30 kilometer en er is altijd wel een weg die in westelijke richting loopt… Maar voorlopig fietsen we nog niet langs de Elbe…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

