De L is van Lanaye

Bij de scheepvaart is de Stop van Ternaaien bekend.

Deze ligt bij grenspaal 48. De schepen moeten hier maar liefst 15 meter stijgen of dalen om vanuit de Maas naar het Albertkanaal te komen (en v.v.). Deze route verkort de afstand tot de zeehavens met meer dan één derde. De afgelopen jaren zijn de sluizen opnieuw vergroot. Ik fietste een keer langs deze sluizen en het gevolg was dat mijn fiets totaal beblubberd was.

Het water van het kanaal ligt aanzienlijk hoger dan het dorp Ternaaien, dat tegenwoordig Lanaye heet. Tot 1961 hoorde het dorp bij Belgisch Limburg. in dat jaar werd het ‘overgeveld’ naar het Franstalige provincie Luik.

Het dorp ligt nog landelijk te wezen, temidden van allerlei verkeerstumult, bouwwerkzaamheden, industrie, spoorlijnen en autowegen. Een lange dorpsstraat met kasseien voert door het dorp, met af en toe een zijstraat in de richting van de Maas.

Ternaaien ligt dus aan de Maas. Aan de oostzijde van het dorp staan grenspalen. In de zomer is er een veer naar Eijsden, en dat ligt dan weer in Nederland.

Vanuit Ternaaien kun je nog een tijdje redelijk groen langs de Maas fietsen, totdat je opeens vastloopt in een doodlopende fuik waarbij de eigenaar van dit stuk grond je in voor mij onverstaanbaar Frans iets toevoegt dat je hier helemaal niet mag komen. Althans, zo heb ik het maar geïnterpreteerd. Verderop is het met de rust gedaan: de agglommeratie Luik kondigt zijn aan.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “De L is van Lanaye”

Geef een reactie

