De K is van Konstanz

Ik blijf nog even in Duitsland, maar nu wel helemaal in het zuiden, in Konstanz. Vijfhonderd meter van ons vakantieadres lag de grens met Zwitserland. Ging je die grens over, dan betaalde je meteen een tientje voor Kaffee mit Apfelkuchen. 

Konstanz ligt aan de Bodensee, een meer van 63 km lang met als grootste breedte 14 km. Waar je ook fietst, iedere keer weer heb je zicht op de Alpen. Alleen ’s morgens vroeg soms niet, vanwege de nevel.

Toen we hier met vakantie waren was ik nog aan het revalideren vanwege een fietsongeluk. Maar zonder fiets is Henk niets: er moest dus gefietst worden. Uiteindelijk zijn we het hele meer rondgefietst. Een voordeel is het uitstekende OV in combinatie met veel veerverbindingen over het meer.

Konstanz is een mooie stad, met zo’n 80.000 inwoners en af en toe een poes. Het is ook de zetel van één van de ‘best presterende’ universiteiten in Duitsland. Het jeugdige elan straalt uit in de stad, waardoor je er veel ijsjes kunt eten.

Buiten het historische centrum zijn rond de eeuwwisseling van de vorige eeuw (net als in Jena) prachtige wijken gebouwd, met tal van neoclassicistische huizen en veel parken.

In onze ervaring is Konstanz een prachtige uitvalsbasis voor een gevarieerde fietsvakantie. Ben je het fietsen zat, dan kun je prima een eindje met de trein rijden en aan de Zwitserse kant met een tandraadbaan tot op grote hoogte een berg beklimmen.

Vanuit Konstanz stroomt de Rijn (die hier Seerhein heet) verder in westelijke richting om bij Schaffhausen een grote duik naar beneden te maken.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

