Of is de J van Jisp?

Het alfabet gaat wel erg veel over het buitenland, en vooral over Duitsland. Is er dan bijvoorbeeld geen Nederlandse plaats met een 'J'? Jawel. Zo kwam ik 28 jaar lang zeker 200 maal per jaar in Julianadorp. Ook op Curacao reed ik door Julianadorp, maar dat was op de scooter en telt niet mee. Verder ben ik ook door Jipsingboermussel gefietst.

Maar laat ik als toegift het dorp Jisp maar eens noemen. Hier heb ik af en toe kranten bezorgd. Het was een lastige wijk. Er waren nog geen groene brievenbussen aan de straat, ik moest steeds bruggetjes over. En als ik een erf op liep werd ik soms onheus bejegend door een plaatselijke hond die het op mijn puberale kuiten voorzien had. Op één adres gooide ik uiteindelijk de krant maar over de sloot. Moest de eigenaar zijn hond maar in bedwang houden.

Jisp is een vriendelijk dorp onder de rook van de Zaanstreek. De huizen zijn er peperduur, want iedereen wil in de Randstad in de ruimte wonen. Het dorp bestaat uit een beklinkerde hoofdstraat die halverwege het dorp een haakse bocht maakt en een paar zijstraten met wat nieuwbouw.

Rond Jisp liggen prachtige waterrijke gebieden. Ik heb hier als puber veel geroeid (we woonden in het nabijgelegen Wormer). De grond van de vele eilanden was er zo drassig dat ik zelfs wel eens tot aan mijn middel door de zompige veengrond ben gezakt.

In Jisp woonden vroeger walvisvaarders. Dat verklaart de rijkdom van het dorp, met een parmantig (voormalig) gemeentehuis, dat bijna identiek is aan het gemeentehuis van Graft en ook veel lijkt op het gemeentehuis van De Rijp.

Jisp ligt aan de weg die vanuit Wormerveer via Wormer en Neck naar Purmerend loopt. Het is een verkeersluwe smalle weg, en dat moet maar zo blijven ook. Alleen over deze weg kun je in Jisp geraken.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Of is de J van Jisp?”

  1. Het raadhuisje van Groot-schermer lijkt er ook op. In die tijd kopieerde men er ook al flink op los. Toch zitten er wel verschillen in qua afmeting. Met een J had je ook voor Joure of Jubbega kunnen kiezen, maar dat is wedeom Friesland. Zelf heb ik aardig wat plaatsjes in Frankrijk met een J gezien. Toch gaat mijn voorkeur uit naar het Jezus-eik van Polleke.

Geef een reactie

