Haakje 37

Toen ik een jaar of twintig was, kreeg ik van de vader van een vriend het verwijt dat ik irenisch was. Ik wist niet wat het was, maar het klonk uit zijn mond niet best. Ik heb het ook niet gevraagd.

Ik zocht het later op in een woordenboek. Daar stonden o.a. als synoniemen: 1) Bemiddelend 2) Verzoenend 3) Verzoeningsgezind 4) Vredestichtend. Dat leken mij geen slechte eigenschappen.

De vader van die vriend ging overal de strijd aan. Dat vond hij ook nodig. Het recht moest zegevieren. En hij had altijd het recht aan zijn zijde. Het leidde tot vele banen waar hij ontslagen werd. En hij hield het in ieder kerkgenootschap een paar jaar uit om vervolgens weer met een conflict te vertrekken. Hij vond mij maar een slapjanus omdat ik niet zei waar het op stond.

Inderdaad kan ik slecht tegen conflicten. Ik ga in veel situaties heel lang door om uit een impasse te kunnen komen. En soms te lang. En als mensen over me heen walsen heb ik de neiging om onder te duiken. Vooral als mensen heel sterk in de boven-positie zitten: ik ben goed en jij bent fout.

Dat ik onderduik is lang niet altijd goed en gezond. Maar het past ook niet bij me om overal een oordeel over te hebben. Ik wil vaak vooral weten hoe iemand ergens toe komt. Hoe zit iemand in elkaar en wat maakt dat hij het ‘zo’ ziet?

Lagere school

Onlangs hadden we iemand op bezoek die les had gegeven op mijn vroegere lagere school. In ons hoofd gingen we het gebouw door. Toen schoot het verhaal van ‘haakje 37’ in mijn hoofd.

Iedere keer weer was het een strijd wie van de leerlingen (jongens!) de jas op het eerste haakje kon hangen. Het was dat de onderwijzeres zo streng was, anders was er fysiek gevochten.

Ik deed nooit aan die strijd mee. Ik liep naar haakje 37. Ver uit de buurt van het strijdgewoel. Daar hing mijn houtje-touwtje-jas eenzaam en veilig. En ik kon hem altijd terug vinden.

Op een dag was de juf de strijd zat. Ze ging nummers aanwijzen. Ik kreeg nummer 1 omdat ik nooit knokte om de plek van de jas. De juf vond dat een ereplaats voor mij. Maar: ik was er niet zo blij mee. Ik wilde niet de eerste zijn. Bovendien was ik mijn structuur kwijt: altijd haakje 37…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Haakje 37”

Geef een reactie

