Bril en IQ

Ik zie er nogal dom uit. Ik draag namelijk geen bril. Dat is een beetje jammer.

Want ik las in een onderzoek dat mensen mét bril meteen tien IQ-punten hoger worden ingeschat door de omgeving.

Dus wil je slimmer lijken dan je bent, zet dan een bril op… Wél loop je dan het risico dat je overvraagd wordt.

Overigens verdween dat effect van die hogere inschatting direct zodra die brildragers iets zeiden. Dus je moet wel je mond houden…

Ik had een mooie foto van een brildragende poes, kater Guus van één van mijn cliënten… Maar helaas, mijn PC heeft een opdiepprobleem (dat hoort bij zijn leeftijd), dus pik ik een foto van internet.

Kater Guus zette mijn zonnebril op om er slimmer uit te zien. Maar zonnebrillen helpen weer niet om je IQ te verhogen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Bril en IQ”

Geef een reactie

