Hoezo helderziende?

 De meneer had een gave.

Hij beweerde dat hij een zesde zintuig had. Daar was hij achter gekomen toen hij in Amsterdam voor een verkeerslicht stond te wachten en opeens wist wat de meneer in de auto voor hem zat te denken. Aanvankelijk wilde de meneer deze gave voor zichzelf houden. Maar inmiddels had hij ontdekt dat hij met zijn gaven anderen van dienst kon zijn. Hij hoefde er niet rijk van te worden, hij deed dit werk tegen een kleine vergoeding. Misschien wat cynisch van mij gedacht, maar de dure Mercedes voor de deur kwam vermoedelijk vanwege andere inkomsten.

Vanwege deze bijzondere gaven had een moeder deze meneer ingeschakeld. Ze wilde nu wel eens weten wat er met haar dochter aan de hand was. Pedagogen, artsen en psychiaters hadden nooit een verklaring voor het gedrag van de dochter kunnen geven. Hopelijk kon deze meneer dat wél.

Foto’s bekijken

De meneer vertelde dat hij mensen niet hoefde te zien. Hij kon aan de hand van foto’s zien wat er met iemand gebeurd was in een vorig leven. Ook wist hij trouwens waar het lichaam van een vermist persoon lag, waar al maanden naar gezicht werd. Ik zei toen: ‘waarom zegt u dat niet tegen de familie?’ Maar volgens hem was de tijd er nog niet rijp voor.

De meneer wist gelukkig te vertellen dat niemand van de aanwezigen een ernstige ziekte onder de leden had. Wel hadden sommige teamleden last van stress. Daar moesten ze een oplossing voor zien te vinden. Misschien kon hij daarbij behulpzaam zijn.

Gefusilleerd

Eén van mijn cliënten kon op onverwachtse momenten plotseling ter aarde storten. Het was geen epilepsie, maar men was er niet achter wat het dan wél was. Daar wist de meneer een antwoord op. Hij was in zijn vorige leven, tijdens de Eerste Wereldoorlog, gefusilleerd vanwege desertie.

Een begeleider liet hem een andere foto zien (van haar dochter). Ze vertelde er nog iets omheen over exceem en gevoeligheid voor spanningen. Dat leek een inkoppertje voor de meneer. Hij wist direct een hele verklaring te geven voor de stress waar dochter mee te maken had en die ook te maken had met haar grootmoeder die inmiddels overleden was.

Een nieuwe foto

Goed, als het toch allemaal met foto’s verklaard kon worden, dan had ik ook nog wel een foto. De meneer keek aandachtig naar de foto en zei dat er bij hem een beeld op kwam. Daarna ging hij mij een paar vragen stellen. Het was niet aardig van mij, maar ik gaf antwoorden die niet klopten met de werkelijkheid.

De meneer ging echter verder op door op mijn verhaal. De persoon op de foto had in zijn vorige leven veel geworsteld met problemen. Die waren zo heftig dat hij nu niet meer durfde te lopen. Daarom zat hij altijd in de rolstoel of lag hij op de mat. De epileptische insulten waren een gevolg van trauma’s uit het vorige leven waar hij niet aan herinnerd wilde worden.

In werkelijkheid liep deze persoon als een kievit. Hij had ook geen epilepsie. En de meneer was ook niet zo helderziende dat hij door had gehad dat ik hem maar wat op de mouw speldde.

De ouders van de cliënt zagen nu wel in dat deze meneer (on)behoorlijk aan het bluffen was. Ze stelden hem maar geen vragen meer over hun eigen dochter. Want het was voor hen zeer de vraag geworden waarop deze meneer zijn indrukwekkende verhalen baseerde.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Hoezo helderziende?”

Geef een reactie

