De G is van Granville

En nu gaan we opeens een héél eind verder.

Twee maal heb ik gefietst over de prairie van Iowa. Dat is af en toe – zoals Josie Dew het schrijft – een kwestie van gewoon wat afleiding zoeken door bijvoorbeeld te tellen hoe vaak je trappers rond gaan. Eindeloos, eindeloos, eindeloos. Maar daardoor ook juist weer apart.

De hele land is in rechthoeken opgedeeld. De verbinding wordt gevormd door wegen die allemaal op gelijke afstand van elkaar liggen.

Josie Dew verkeerde in voortdurende angst dat ze in deze weidsheid getroffen zou worden door een tornado. We hebben er ook eentje vlak in de buurt gezien, maar toen zaten we in een basement, dat speciaal was gebouwd vanwege de gevaren van tornado’s.

Ik huurde een chinese fiets (eigenlijk minder geschikt voor gewichtige westerlingen) zonder slot. In de zaak waar ik de fiets huurde kon ik ook een geweer kopen, maar dat leek me niet nodig.

Granville ligt in het noordwesten van Iowa, een gebied dat vooral bevolkt wordt door mensen met een Nederlandse achtergrond. In sommige plaatsen heeft 80% van de mensen een Nederlandse naam, zoals de plaats Orange City, met heuse Hollandse trapgevels en een Nederlandse molen.

Stel je van de plaats niet veel voor: ruim 300 inwoners. Granville is een vreemde eend in de orthodox-protestantse bijt van deze regio, want de plaats heeft een Rooms-Katholieke Kerk en een Rooms-Katholieke school, die beroemd is vanwege de resulaten van het baseball-team.

De Amerikanen houden van statistiek en hebben de neiging om mensen nauwkeurig statistisch in kaart te brengen. Het meest opmerkelijk is de indeling in etnische achtergrond.

In Granville wonen 138 huishoudens, waarvan 26,8% met kinderen beneden de 18 jaar. Op 9,4% van de adressen was sprake van een één-ouder gezin, waarvan 5,8% een alleenstaande moeder en 3,6% een alleenstaande vader. Alleenstaanden vormen 34,1% van de bevolking. De gemiddelde leeftijd in Granville is 41,7 jaar. Blanken vormen veruit het grootste deel van de bevolking: 89,7%, 0,6% heeft een Afro-Amerikaanse achtergrond en 0,3% een Aziatische achtergrond.  En zo kun je nog tientallen andere gegevens achterhalen.

In Granville valt niet veel te beleven. Het meest opmerkelijk is een vaderlandslievend monument met Amerikaanse vlaggen. En daarnaast zijn er de gebruikelijke watertorens en graansilo’s benevens de mogelijkheid om hamburgers te verorberen.

Ik fiets een paar blokjes om en dan heb ik de hele plaats gezien.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “De G is van Granville”

Geef een reactie

