Wie is Sebastiaan? (7)

Hoe ging het verder met de ontwikkeling van Sebastiaan?

Sebastiaan was als emotioneel gevoelige, maar ook prikkelgevoelige baby.

Maar hij ontwikkelde zich verder ‘volgens het boekje’. Daarbij viel wel op dat zijn ‘grove motorische ontwikkeling’ trager was dan zijn spraakontwikkeling. Het kostte Sebastiaan nogal wat moeite om te gaan lopen. Hij was bang om te vallen. De fijne motoriek (met zijn vingers) was daarentegen prima ontwikkeld. Sebastiaan had een scherp oog voor details.

Er was geen reden voor zijn ouders om zich zorgen te maken over de ontwikkeling van Sebastiaan. Maar achteraf vraagt zijn moeder zich wél af: was Sebastiaan niet wat te stil? En was hij als peuter niet teveel op mij als moeder gericht? Als hij moe was of verkouden was slaagde niemand er in om Sebastiaan te kalmeren. Dat lukte alleen zijn moeder.

Zijn moeder vertelt dat het altijd iets ‘meer’ of iets ‘minder’ was dan bij de andere kinderen, maar ze vond het niet verontrustend. Sebastiaan was wat meer van slag als er iets bijzonders gebeurde, hij wilde iets meer rust, hij had minder de neiging om op onderzoek uit te gaan, hij speelde minder met vriendjes dan de andere kinderen in het gezin.

Als zijn moeder ’s avonds de deur uit was kostte het Sebastiaan meer moeite om in slaap te komen. Maar het lukte uiteindelijk wel. Ze denkt dat een oorzaak was dat haar man de kinderen nooit naar bed bracht. Hij vond dat teveel gezeur en liet het bedritueel liever aan zijn vrouw of anders aan de oppas over.

Tijdens de vakanties was haar man nog altijd met zijn werk bezig. Hij bemoeide zich niet met de opvoeding van de kinderen. “En ik vond het juist leuk om met de kinderen op te trekken, dus daar zat ik niet zo mee” vertelde zijn moeder destijds.

Tussen andere kinderen

Thuis leek Sebastiaan weliswaar kwetsbaar, maar in zijn eigen tempo en in zijn eigen omgeving voelde hij zich er wel veilig.

Tussen de kleuters gaf Sebastiaan veel problemen. Hij leek de situatie in de kleuterklassen niet te kunnen overzien. Hij had de neiging om zich terug te trekken. Kwamen andere kinderen te dicht bij hem in de buurt, dan kon hij agressief reageren. Als de juf in de buurt was ging het wél goed.

Vanaf groep 3 ging het volgens zijn moeder eigenlijk wel goed met Sebastiaan. Hij bleek goed te kunnen leren. Zijn favoriete vakken waren taal, aardrijkskunde, geschiedenis en muziek. Maar ook op alle andere vakken haalde hij met gemak minstens een 7 op zijn rapport. “We dachten dat Sebastiaan gewoon een langzame starter was” vertelde zijn moeder. Haar man is het daar niet mee eens. Volgens hem was er veel meer uit te halen. “Hij verveelde zich op school. En hij is nu eenmaal ook lui aangelegd. Dat hadden ze aan moeten pakken.”

Sebastiaan kreeg op school ook een paar vriendjes. Zijn favoriete leerkracht was een wat strengere, oudere man die veel gezag uitstraalde en daarmee rust in de klas bracht.

Alles leek er op te wijzen dat Sebastiaan het wel zou gaan redden. Hij was er slim genoeg voor. En hij kreeg ook vriendjes. Niet veel, maar wel een paar.

 

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s