Jugendstil in Berchem

Het station Antwerpen-Berchem kennen de meeste lezers alleen vanwege een tripje met de internationale trein naar België. Kijk je daar naar buiten, dan zie je een stationscomplex met achterstallig onderhoud. Aan de westkant kijk je de straten van Berchem in, een volkse wijk met soms grootstedelijke problematiek.

Kijk je naar de andere kant, dan zie je een plein dat niet tot de mooiste van België behoort. Het moet nodig een keer op de schop.

Maar als je een keer de trein mist, en je loopt in oostelijke richting, dan kom je in een wijk waar je van de ene verbazing in de andere valt. Mooier kan het bijna niet aan Art Nouveau en Jugendstil. Je vindt er een paar rustige straten en een grotere straat met stuk voor stuk juweeltjes van architectuur uit la belle epoque.

De bovenste foto van van een kruispunt tussen twee straten, met op de hoeken huizen met namen en versieringen behorende bij de vier jaargetijden.

Over deze wijk heb ik al eerder geschreven, maar ik ging er in het voorjaar nog een keer op zoek naar staaltjes van architectuur (of is het beeldhouwkunst) uit de periode van rond 1900.

De bouwmeesters moeten het bouwen hier als een groot feest hebben beschouwd waarbij ze zich heerlijk konden uitleven in balkons, ijzerwerken, deuren en tegeltableaus. Je zou een hele dag kunnen besteden aan het bekijken en fotograferen van alleen al de details die te zien zijn in de gevels.

Een paar foto’s geef ik weer in dit blog. Ze spreken voor zichzelf, denk ik.

De onderste twee foto’s zijn van een huis dat Waterloo heet, met verwijzingen naar de Slag bij Waterloo.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Jugendstil in Berchem”

Geef een reactie

