Spitsvervoer

Nog even een foto van de werkweek.

NS zet maximaal lange treinen in op mijn woon-werktraject. Ieder kwartier rijdt er een Regiorunner (dubbeldekker) van 312 meter lengte met zitplaatsen voor 1048 reizigers.

Toch staan er regelmatig mensen. Voor een deel is dat omdat reizigers kuddedieren zijn. Ze stappen bij voorkeur in in de buurt van de trappen. Loop je naar de uiteinden van de trein, dan vind je daar meestal wel een zitplaats. Behalve bij een kopstation als Den Haag Centraal, want daar is de ingang aan de achterkant van de trein. Achterin staan de reizigers vaak en voorin is voldoende plek. Je moet dus even weten hoe het bij ‘voorgaande’ stations zit.

Op mijn station stappen dagelijks 32.000 reizigers in/uit de trein.

Vorige week was de trein gehalveerd. Daardoor ontstonden ‘Japanse toestanden’. Omdat ik logistiek handig was ingestapt kon ik toch nog zitten. Bejaarden en gehandicapten reizen weinig in de spits, dus ik hoefde ook niet perse voor iemand op te staan. Vanaf mijn zitplaats maakte ik een fotootje. Toch wel sfeervol, zo’n volle trein…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Spitsvervoer”

  1. Ik reis veel buiten de spits. En ik weet waar ik strategisch kan instappen op de stations waar ik het vaakst kom. Soms is dat overigens ook met het doel om gunstig uit te kunnen stappen, om snel het station te kunnen verlaten (Ede-Wageningen heeft één uitgang, aan het eind/begin van het perron, er stappen altijd veel mensen uit, ook buiten de spits, dus uitstappen dichtbij de uitgang is prettig), of om een overstap beter te kunnen halen (uitstappen dichtbij trappen die je op of af moet om een ander perron te bereiken, in bijvoorbeeld Utrecht, Arnhem of Zwolle).
    Overigens merk ik dat ervaren reizigers dezelfde tactieken volgen.

Geef een reactie

