Kinderangsten (slot)

Eigenlijk ben ik nu helemaal niet meer bezig met kinderangsten, geleidelijk is de serie (mede) over gegaan naar angsten van volwassenen. Maar om het niet te lang en te ingewikkeld te maken: dit is de laatste aflevering.

Tegenconditionering

Een vorm uit de gedragstherapie die verwant is met de stapsgewijze gewenning is dat je in gedachten de situatie nabootst waar je bang voor bent.

Stel dat je erg tegen een sollicitatie op ziet, dan kun je een aantal dagen van tevoren de kleding aantrekken die bij de sollicitatie past. Vervolgens beeld je je in hoe het verder die dag zal gaan.

Je reist in gedachten naar het gebouw waar je moet solliciteren. Je stapt er naar binnen en meldt je bij de receptie. Je gaat op een stoel zitten en vervolgens word je opgeroepen. Je geeft de werkgever een hand en stelt je voor.

Om deze angsten goed te kunnen hanteren moet je eerst ontspannings-oefeningen doen. Per stap die je in gedachten zet moet je steeds weer zorgen dat je ademhaling rustig is en dat je spieren ontspannen zijn

EMDR

Binnen de EMDR (zie elders op dit blog) bestaat de methodiek van het forward flashing. Veel mensen worden bang voor dingen die hen zouden kúnnen overkomen, de stel-je-voor-dat-angst. Bij deze methode moet je je tijdens de behandeling voorstellen waar je bang voor bent en wat het ergste is dat je zou kunnen overkomen. Die angst wordt dan ‘vooraf’ behandeld.

Voor de cliënt realistisch

Belangrijk is dat de oefeningen aansluiten op wat de persoon in kwestie voor ‘beeld’ heeft. Je kunt als therapeut allerlei geweldig positieve ervaringen voorstellen, maar als de cliënt daar helemaal niets mee heeft gaat het natuurlijk niet werken.

Ik heb allerlei cursussen moeten volgen om zelf ook weer trainingen te kunnen geven. Zoals een cursus ‘omgaan met stress’. Tijdens die cursus moest ik op de grond gaan liggen en me een beeld met palmen en een zandstrand voor de geest halen. Dat was een foute instructie van de cursusleider. Ik word helemaal niet ontspannen van palmen en een zandstrand, ik zou het vreselijk vinden om daar een dag te moeten bivakkeren. Die ontspanningsoefening werkte dus niet….

Medicatie

Angsten staan in relatie tot de serotonine-huishouding in ons lichaam. De afgelopen decennia zijn er veel medicijnen op de markt verschenen die de behandeling van angsten ondersteunen. Ze helpen –bij wijze van spreken- de serotonine een handje. Of ze maken het spanningsniveau lager.

Opmerkelijk is dat veel van deze medicijnen zowel gunstig werken op het van angsten, als van obsessies en dwangmatigheid. Dwang staat altijd in verband met angst. Door een bepaalde handeling te doen vermindert (eventjes) de angst (om daarna des te harder toe te slaan).

Medicatie tegen angst is een hulpmiddel. Maar met alleen pillen ben je er niet. De oorzaak ligt ergens anders. Er zal ook geoefend of gepraat moeten worden.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Kinderangsten (slot)”

Geef een reactie

