De B is van Bratislava

Het was een frisse lentedag toen ik mezelf op de fiets hees om naar Bratislava te fietsen. Ik was al in de buurt, want mijn fiets stond in Wenen geparkeerd bij een plaatselijk hotel.

Vanuit Wenen is het ongeveer 60 km. fietsen over de Donauradweg naar Bratislava. Onderweg kom je nog een paar markante punten tegen van de lange strijd die de Oostenrijkers hebben moeten voeren om de Ottomanen buiten de deur te houden.

Ik had al eens eerder een poging gedaan om de grens naar (toen nog Tsjecho-) Slowakije over te steken, maar dat lukte toen niet: fietsers waren niet welkom. Maar het IJzeren Gordijn is er niet meer. Je fietst nu zo een hypermoderne brug over de Donau en de Slowaakse hoofdstad in. Die brug is een staaltje van Oostblokarchitectuur waar honderden historische gebouwen voor moesten wijken. En een nieuwe vierstrooksweg voert pal langs het historische centrum van de stad.

Ten westen van de hoofdstad zie je wijken met de karakteristieke hoogbouw uit de tijd van het communistische regime: allemaal appartementen die qua grootte standaard zijn uitgevoerd volgens het principe dat in de voormalige DDR de Plattenbau werd genoemd. Overigens is die bouw een Nederlandse vinding.

Staré Mesto is de oude stad van Bratislava. In de 19e eeuw was 75% van de inwoners Duits en 20% was Joods. Rond de Eerste Wereldoorlog had 40% van de bevolking een Hongaarse achtergrond. Na de Tweede Wereldoorlog vertrokken bijna alle Hongaren naar elders. De 15.000 Joden waren bijna allemaal naar de concentratiekampen afgevoerd: de plaatselijke overheid kreeg daar 500 Mark per joodse inwoner voor.

Tot 1919 heette Bratislava Presburg. Lange tijd (nadat de Ottomanen Boedapest hadden ingelijfd) was de stad hoofdstad van Hongarije. De stad lag op een kruispunt van culturen en er werd dan ook regelmatig geknokt.

Het centrum is opvallend compact en tegenwoordig grotendeels autovrij. Alleen fietsers vormen – ondanks de aanwezigheid van de Donauradweg – een uitzondering. Ik baarde ter plaatse dan ook veel opzien met mijn degelijke Friese rijwiel.

Hoog boven de stad ligt de Hrad van Bratislava, een burcht die het zicht op een groot deel van de loop van de Donau heeft. Het was mij een te intensieve klim naar boven. En beneden viel er genoeg te zien.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “De B is van Bratislava”

Geef een reactie

