De A is van Aartswoud

Het wordt een beetje komkommertijd. Ik bedoel: vakantietijd. Als ik thuis ben heb ik extra schrijftijd. Als ik met vakantie ben kies ik voor een plek zonder internet. Dat wordt 2½ week geen mail lezen, maar ook geen blogs schrijven.Om die tijd op te vullen maak ik vooraf een serie met 26 plaatsnamen. Allemaal plaatsen waar ik gefietst heb. Willekeurig in Nederland of in het buitenland.

De eerste plaats is Aartswoud. Maar wat krijgen we nu? Deze foto kan niet met de fiets zijn genomen, want ik doe niet aan luchtfietsen.

Ik fietste regelmatig door Aartswoud, maar deze keer zat ik in een luchtballon. En zo suisden we met een zwakke noordwestenwind we over het dorp Aartswoud, dat vroeger aan de Zuiderzee lag.

Zoals bijna alle Westfriese dorpen is ook Aartswoud een lintdorp. Het strekt zich languit uit langs een straat die vroeger door gevaarlijk veengebied liep. Maar Aartswoud heeft ook een dwarsstraat: naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Deze kerk heeft een opmerkelijke ‘platte’ toren, waardoor de kerktoren van een afstand tussen de bomen door wel op een kasteeltoren lijkt.

Er wordt beweerd dat de toren vroeger wel als vuurtoren diende. Hij schijnt zelfs gebruikt te zijn om schepen tot een dwaalspoor te verleiden. Een aangespoeld schip leverde de jutters veel inkomsten op. Ja, de mensen hebben het wel over de Duitsers, maar de Westfriezen waren ook geen lieverdjes.

Voor de drooglegging van de Wieringermeer lag Aartswoud aan de Zuiderzee. Nu moet je hier als fietser met gevaar voor eigen leven de drukke weg van Medemblik naar Nieuwe Niedorp oversteken voordat je in de rechte polder belandt.

Om te bewijzen dat ik ook met beide wielen aan de grond in Aartswoud ben geweest ook nog een tweede foto…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “De A is van Aartswoud”

  1. Fijne vakantie! Ik ben op vakantie ook nooit online; alleen voor geval van nood bereikbaar op mijn stupidphone (Nokia met alleen bellen en SMS).

Geef een reactie

