Winderig

Ik lees tegenwoordig af en toe een boek dat ruim een halve eeuw geleden op mijn boekenlijst stond. Toen moest je dertig boeken uit de Nederlandse literatuur doorvorst hebben, benevens vijftien stukken poëzie. Alleen maar via internet samenvattingen scoren zat er toen nog niet in.

Zo las ik in het kader van de herleving van mijn puberteit het boek Telemachus in het dorp door Marnix Gijssen. Ik wist het niet meer, maar daar stond toch fraai het verschijnsel van de petomanie beschreven.

Een petomaan is iemand die er genoegen in schept om winden te laten. Dit wordt door de DSM V niet als psychische ziekte gezien, je hoeft er niet voor naar de GGZ. En dan citeer ik nu:

“De vrouw van Paul Theyssen had bij het verlaten van een chique eetgelegenheid in de hal een wel zeer sonore wind gelaten die het gehele gezelschap versteld had doen staan. Deze fantastische vulgariteit lag in de lijn van de plaatselijke traditie; de petomanie was er wijd verspreid. De ouderen van dagen wisten met trots te vertellen dat in het verleden een zekere Kobus er in was geslaagd het gehele Vaderlandse lied door middel van het petomane kunstzinnigheid voor een groot publiek ten gehore te brengen.  Zulk één virtuoos bezat het dorp helaas niet meer.”

Waarom moet ik zo lachen om zo’n verhaal? Sigmund Freud zal wel zeggen dat het met mijn zindelijkheidstraining te maken heeft…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Winderig”

Geef een reactie

