3 D prothese

Gisteren bezocht ik voor het eerst van mijn leven een kaakchirurg. Ik heb veel over die mensen gehoord, maar ik kwam ze maar weinig tegen. Maar ze bestaan dus echt. Ik dacht ook dat het een mannenberoep was, maar de maatschap waar ik mij bij vervoegde bleek uit louter vrouwen te bestaan.

Ze voorspelde vijf dagen pijn & koorts benevens een dikke en mogelijk blauwe wang. En de komende weken liever niet vliegen. Dat laatste was ik ook zeker niet van plan. Ik wens mezelf een prettig weekend.

In een vitrine zag ik een paar kunstgebitten liggen. Ik heb thuis ook een kunstgebit liggen. Dat kreeg ik vanwege een lezing die ik heb gehouden. Het is een kunstgebit van marsepein.

3 D printer

Een halve eeuw geleden hadden bijna alle mensen van mijn leeftijd een kunstgebit. Dat bracht bij weer eens op de zogenaamde digitale prothese. Tegenwoordig kun je je kunstgebit uit een 3 D printer laten rollen.

Er zijn veel technologische ontwikkelingen waarbij ik me nauwelijks iets kan voorstellen. Zoals het verschijnsel van de 3 D printer. Ik wil het allemaal wel geloven, maar klopt het ook? Wat de techniek betreft ben ik meer van het eerst zien en dan pas geloven.

Kunstgebit in 3 D

Een deel van mijn werk speelt zich af in de wereld van de tandheelkunde. Een tandarts in de praktijk had geoefend op het vervaardigen van een digitale prothese. Dat is een kunstgebit dat na enige oefening uit de 3 D printer rolt. Een patiënt had zich als vrijwilliger gemeld om zich zo’n kunstgebit aan te laten meten. Ze had trouwens al een kunstgebit, maar nu zou de digitale versie op een voor haar en voor mij magische wijze tevoorschijn komen.  En ziedaar: de tandarts en de tandtechnicus toverden inderdaad een op digitale wijze vervaardigd kunstgebit tevoorschijn.

Kunstgebit in de trein

Ondertussen vertelden de beide heren over de grote voordelen van deze techniek. Want hoeveel gebitten raken er niet jaarlijks zoek? Zo worden er regelmatig in de treinen van NS kunstgebitten aangetroffen. Een bril of een paraplu kan ik begrijpen, maar een kunstgebit? Als je die vergeet ben je dus in één keer al je tanden en kiezen kwijt. Jij bent in Lelystad uitgecheckt en je gebit is al klappertandend helemaal naar Leeuwarden doorgereisd. Met de nieuwe techniek is dat geen probleem: je laat gewoon een nieuw gebit uitprinten. Nog even en we hebben gewoon zo’n apparaat zelf in huis.

Mevrouw in 3 D

Helaas bleek het nieuwe gebit bij mevrouw toch niet zo goed te passen als men gehoopt had. Ik begrijp dat wel. Alle begin is moeilijk. Maar stel je nu eens voor dat het toch – ondanks dit technologische hoogstandje niet zou gaan passen… Iemand die goed is in ‘omdenken’ zou dit gegeven ook nog van een heel andere kant kunnen benaderen. Als we mevrouw nu eens door de 3 D printer laten vervaardigen, zou dan het kunstgebit wél passen.

Maar dat bleek een stap te ver. Zó ver is de wetenschap nog niet gevorderd.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “3 D prothese”

Geef een reactie

