Flow (1)

De psycholoog heeft zo’n ingewikkelde naam, dat ik die naam maar niet uit mijn hoofd kan reproduceren. Het is dan ook een Hongaar. En Hongaren hebben vaak ingewikkelde namen. Daarom zijn Hongaarse vrachtauto’s ook zo lang. Anders past de naam er niet op.

Ik heb het nu over de Hongaarse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi. Hij groeide op in het totaal ontregelde Midden-Europa in de jaren ’40 en ’50. Al vroeg vroeg hij zich af hoe het kon dat kinderen nog redelijk leken te kunnen functioneren in deze turbulente tijden, terwijl volwassenen vaak helemaal ontregeld waren.

Na lang zweten, ploeteren en nadenken kwam hij een halve eeuw later met een model op de proppen waarbij hij omschrijft hoe je een optimale toestand van gelukzaligheid kan bereiken wat betreft je prestaties. Het gaat dus niet om meditatieve geluksmomenten of een roes als gevolg van middelengebruik. Nee: krijg krijg je het gevoel dat je bestaan er toe doet? En dan toegespitst op de prestaties die je wilt/kunt leveren.

Genoeg uitdaging, voldoende vaardigheden

Om een voorbeeld te noemen: als je je werk prima aan kunt, maar je hebt het gevoel dat er weinig uitdaging in zit, ben je toch niet tevreden met je werk. Of omgekeerd: als je een uitdagende baan hebt, maar je moet teveel op je tenen lopen omdat je het gevoel hebt dat je die baan eigenlijk niet aan kunt ben je ook niet tevreden met je werk.

Oftewel in relatie met het blog van gisteren: er moet een evenwicht zijn tussen ‘prikkels’ en ‘uitdagingen’ en het gevoel dat je controle hebt over je werksituatie.

Mihaly Csikszentmihalyi spreekt in dit verband van de flow die iemand kan ervaren. Bij een maximale flow ben je één en al concentratie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een kind dat voor het eerst op een fiets fietst zonder zijwieltjes. Het kind denkt even nergens anders aan: alle aandacht is gericht op het gelukzalige gevoel van ‘ik kan het’.

Drie factoren

Csikszentmihalyi noemt drie factoren:

a) je moet een balans ervaren tussen de ervaren uitdagingen en het gevoel dat je genoeg vaardigheden bezit om je taak goed uit te voeren

b) Tijdens het uitvoeren van je taak moet er voldoende feedback beschikbaar zijn om te kunnen checken of je op de goede weg bent

c) Je moet zicht hebben op het doel waar je naar toe werkt.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

