Fries fietsen 2: Oude Bildtzijl

En toen bevond ik mij ook opeens weer in Oude Bildtzijl.

De plaats had ik dit jaar al eerder bezocht en vorig jaar maakte ik nog een fietstocht van Harlingen naar Delfzijl. Toen kwam ik ook door Oude Bildtzijl. Het is een aardig plaatsje met vrij aaneengesloten bebouwing in het verder weidse Friese land. Het dorp heeft het predikaat ‘beschermd dorpsgezicht’. Dat kan niet iedere plaats van zichzelf zeggen.

Hollandse ondernemers hadden in eind 16e eeuw arbeiders uit West-Friesland (de streek rond Medemblik) geworven om hier dijken aan te leggen. Vandaar dat je hier een typisch Westfriese achternaam als ‘Lont’ nogal eens tegen komt. Ook wonen er nogal wat ‘Kuikens’. De meest voorkomende achternaam is Beimers. Trouwens, in tegenstelling tot de rest van Friesland lees je weinig achternamen die op een ‘a’ eindigen, behalve de wat atypische achternaam Stroosma.

De ingenieurs namen hun meetlatten en linealen mee en trokken rechte lijnen door de nog zompige zeeklei. En de Westfriezen bleven hier steken en namen hun eigen dialect mee.

’t Bilt ai ja, dat lait mij hoog/ Dat wi’k foor elk wel weete/ ’t Bildt is myn geboortegrond/ In wer ’t ik sworf in ’t wereldrond/ ‘k Sel nooit ’t Bilt fergete. 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

