Fries fietsen (1)

De mensen vragen mij wel eens: “Henk, waar hang jij allemaal uit vanwege je werk?”

Dat zal ik jullie zeggen: ondanks mijn hoge leeftijd ben ik nogal ambulant. Zo ben ik deze week vanwege werkzaamheden in Amsterdam West en Amsterdam Buitenveldert, in Barendrecht en in Friesland. Als ik ooit mijn agenda kwijt ben heb ik geen idee meer wie mij waar verwacht.

Nu we het toch over Friesland hebben: ik had nog een stapeltje foto’s klaarliggen. Want één van mijn werkfietsen staat in Friesland en als je een fiets niet gebruikt gaat hij roesten. Dus fietste ik na gedane arbeid nog een rondje door het noorden van Fryslan.  

Zoals door Schalsum. Daar hebben veel mensen nog nooit van gehoord. Het dorp ligt dan ook wat weggedrukt onder de rook van Franeker. En het voordeel van Frentsjer is dat daar vrij weinig rook vandaan komt.

Kaatsen

Schalsum is een nietig dorpje met een hoge organisatiegraad. Eén derde van de inwoners is lid van de plaatselijke kaatsvereniging.

De mensen denken wel eens dat kaatsen een Friese sport is, maar dat is niet zo. Het kaatsen is bekend in vijftig landen en werd nota bene door de Hollanders geïmporteerd is Friesland. Ooit waren er honderden kaatsbanen in West-Nederland, maar men vond daar kennelijk uiteindelijk het voetballen interessanter.

Er wordt overigens beweerd dat het kaatsen een prehistorische vorm van tennis is. Er zijn rond het kaatsspel tientallen regels, maar ik begrijp er allemaal helemaal niks van. Ik heb alleen begrepen dat als er gejuicht wordt, dat er dan waarschijnlijk een doelpunt is gemaakt.

De tweede vereniging in Schalsum is een biljartvereniging. Dus de inwoners van het dorp hebben wel iets met ronde ballen.

Vroeger lag Schalsum rustig uit te rusten in het weidse land, maar tegenwoordig loopt de autosnelweg dicht langs het dorp. Dat leidt tot aanzienlijk geraas.

Fallus en Peins

De weg gaat onder de autoweg door naar het volgende dorp en dat is Peins. Het dorp kende ik van de bushalte Zweins/Peins. Maar het is dus echt een apart dorp. Maar als je het dorp op internet – bij afbeeldingen – opzoekt heb je een probleem. Meneer Google maakt namelijk de vergissing dat het hier om de fallus zou gaan. De letters zijn inderdaad hetzelfde, maar Peins is toch vooral een vriendelijk en net dorp. Er staat een kerk, maar er is geen brievenbus.

Na het bezoek aan Peins fiets ik peinzend verder zonder me echt zorgen te maken waar ik nu weer heen zal fietsen. En dan kom je wel eens op plekken uit waar je al eerder bent geweest, zoals in Minnertsga (waar tot voor kort familie woonde) en in Berlicum.

Schaker met fobie

Tussendoor passeer ik het dorp Wier. Hier woonde ooit een wereldberoemd schaker: Kor Mulder van Leens Dijkstra. Dat was opmerkelijk, want hij durfde zijn eigen erf niet af. Honderden schakers uit de hele wereld bezochten hem op de boerderij. Het schijnt dat hij ook nog eens miljonair was en dat dankzij de pootaardappelen. Het lijkt mij dat er nodig een boek over deze meneer geschreven moet worden.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Fries fietsen (1)”

Geef een reactie

