Teamrollen

Ik was het alweer (bijna) vergeten, maar in de afgelopen week kwam ik twee maal het thema van de teamrollen tegen.

Z-opleiding

Ooit was ik betrokken bij een team met allemaal harde werkers, het waren ook allemaal doeners. Ze trokken zich weinig aan van de regels van de organisatie. Enkele van die teamleden had ik ook in de toenmalige Z-opleiding. Tijdens mijn lessen waren ze zeer betrokken, ik vond het heerlijk om hen cursus te geven.

Maar als het om de organisatie ging was er een probleem. Ze leverden bijvoorbeeld hun werkstuk niet op tijd in en konden daardoor geen examen doen. Ik mocht er niet om lachen, maar ik deed dat stiekem toch… een opdracht bij het vak creatieve vormgeving was ‘maak een kunstwerk van kosteloos materiaal uit de natuur’. Waarop de cursist op de opleiding verscheen met een in frisse kleuren geschilderd plankje met daarop een beschilderde paardendrol en een Friese vlag. Dat viel niet goed bij de docente, een chique dame in een net mantelpakje.

Mannen

Maar wat gebeurt er nu als je zeven van deze mannen in één team hebt? Op zichzelf is een team al kwetsbaar als het alleen uit mannen of alleen uit vrouwen bestaat. Maar in teambesprekingen werd het probleem nóg duidelijker. Na twee uur heftig discussiëren was er nog steeds geen besluit genomen. Iedereen was zeer betrokken, alle medewerkers gingen voor 100% voor hun baan, maar het was eigenlijk teveel van hetzelfde.

Vormgevers

Professor Meredith Belbin (organisatiepsycholoog) heeft hier onderzoek naar gedaan en ook een test ontwikkeld. Volgens hem moeten er in een team allerlei rollen vervuld worden. Als er rollen missen, gaat dat ten koste van het team. Dat gebeurde ook binnen dit team. Alle medewerkers waren zogenaamde ‘vormgevers’.

Vormgevers zijn gedreven, gepassioneerd en wilskrachtig. Ze hebben een sterke sterke drang om te presteren. Ze zoeken de uitdaging. Maar ze kunnen ook snel geëmotioneerd en ongedurig zijn. Luisteren naar anderen is geen sterk ontwikkelde kant. Ze moeten oppassen dat ze niet te veel over anderen heen walsen.

Meer diversiteit

Probeer met zo’n team maar eens tot besluitvorming te komen. Op de woning met zeer complex gedrag en dagelijks agressie waren mensen goud waard. Maar om als team verder te kunnen was ingewikkelder. Daar was nog een extra investering voor nodig… Meer diversiteit binnen het team…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Teamrollen”

Geef een reactie

