Wat is de winst van ruzie maken? (2)

Wat gebeurt er zonder strijd? 

Gezinnen kunnen in jarenlange conflicten verzeild raken (zie Het Familiediner). Wat zou er gebeuren als de gezinsleden niet meer zouden strijden? Dat is heel ingewikkeld, aldus de behandelaar. Dat zullen betrokkenen waarschijnlijk als verlies ervaren. De kans is groot dat ze alsnog voor de winst zullen gaan en dat is:

a) de korte termijn,

b) het voorkomen van pijn,

c) het verder vergroten van de controle en

d) het bedenken van regels die pijn kunnen voorkomen.

Cognitieve defusie

In dat verband is er een methode bedacht die je helpt om meer vanaf een afstand naar je gedachten te kijken. Dat heet de cognitieve defusie. Je oefent jezelf om vanaf een afstand te kijken. Wat je denkt is niet een feit. Dat geldt van je denken over jezelf, maar ook van jouw denken over de ander. Wat je denkt is een product van je hersenen dat de waarheid nooit precies weergeeft en soms meer en soms minder accuraat is.

Bijvoorbeeld:

  • Mijn moeder zal heel teleurgesteld zijn als ik het bezoek een dag uitstel.
  • Als ik die jurk aantrek lacht iedereen me uit.
  • Mijn baas vind mij vast lui als ik zeg dat ik vroeger naar huis wil
  • Mijn broer probeert altijd mijn moeder te beïnvloeden*
  • Ik ben ontzettend onhandig
  • Mijn schoonzus wil alles naar haar hand zetten

Disfunctioneel taalgebruik

Zodra je woorden als ‘iedereen’, ‘altijd’ en ‘alles’ hoort moet er alvast een alarmbel gaan rinkelen. Dat is een signaal van disfunctioneel taalgebruik. Maar daarnaast is natuurlijk een interessante vraag: klopt wat je denkt met de werkelijkheid? En als je dat denkt, waarom check je dat dan toch niet? Kennelijk omdat er winst mee valt te behalen, aldus de psychotherapeut.

Lang oefenen…

Toch wel boeiend om iedereen afzonderlijk eens te bevragen: wat zou er met je gebeuren als je de strijd nu eens niet zou voeren…

Om dat goed te leren heb je minstens 1½ jaar aan oefening nodig, aldus de psychotherapeut. Heeft hij voorlopig nog voldoende werk…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Wat is de winst van ruzie maken? (2)”

Geef een reactie

