Windhuis

Misschien denken jullie: wat kijkt deze meneer moeilijk…!

Welnu: deze meneer heeft verstopping. Dat wordt wel obstipatie genoemd en bejaarde verpleegsters hebben het over constipatie.

Volgens Sigmund Freud is obstipatie een gevolg van een dwangmatige opvoeding, met name in relatie tot de zindelijkheidstraining.

Als deze te streng is geweest en te vroeg is ingezet ontwikkelt het kind het zogenaamde anale (dwangmatige) karakter. Daardoor verstaat het kind (en de latere volwassene) niet de kunst van het loslaten. Maar ja, dat was een bedenksel van Sigmund Freud. We laten het verder maar voor wat het is.

Tegenwoordig zegt men dat gezonde voeding en veel lichaamsbeweging mensen helpen bij een gezonde stoelgang. En: stoppen met roken.

Op zichzelf heeft deze meneer aardig wat beweging. Hij heeft de trappen van de vuurtoren op Texel helemaal naar boven moeten lopen om zijn gevoeg te kunnen doen. Maar het wil toch kennelijk nog niet helemaal lukken. Hij heeft de krant er maar bij gepakt. Tegen de tijd dat hij bij de familieberichten is moet het toch uiteindelijk gelukt zijn, mag ik hopen. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

