Salland-Twenthetunnel

Er zijn van die plaatsen waarbij je je afvraagt: hoe kan dát nu? Hoe betaalt een gemeente zo’n peperdure infrastructurele maatregel?

Als het bijvoorbeeld om spoortunnels gaat: hoe kon de gemeente Best een spoortunnel door het dorp (mede) financieren.

Gisteren kwam ik met de trein door Nijverdal. Het spoor gaat hier 500 meter ondergronds en er is een nieuw station gebouwd. Let wel: het gaat om een grotendeels enkelsporig traject dat gereden wordt door dieseltreinen.

De gemeente Delft zit nog steeds op de financiële blaren van de spoortunnel, hoe doet zo’n dorp in Overijssel dat dan?

De Salland-Twenthetunnel maakt onderdeel uit van een grote infrastructurele ‘reorganisatie’ in en rond het dorp Nijverdal. Daarbij ging het niet alleen om het spoor, maar ook om de drukke provinciale weg die het dorp dwars door midden sneed. Dus er waren veel meer problemen qua infrastructuur. Aan tunnels, viaducten en de rest van de ‘werken’ is meer dan vijf jaar gebouwd.

In de spoortunnel is bovenleiding aangebracht (althans, zo ziet het er uit, tweede foto), maar bij de rest van het traject Zwolle-Wierden heb ik geen bovenleiding gezien. Het dieselt hier nog vrolijk verder. En hoewel deze ‘DM 90’ treinen gerenoveerd zijn stinken ze nog aanzienlijk.

Vanaf december gaat Syntus met nieuwe Flirt-treinen op dit traject rijden. Dat is een uurtje mooi landschap kijken van achter het raam van de trein.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

