Veerpont naar Texel

Ik heb een zwak voor veerponten. Dat heeft alles met mijn jeugd te maken. Maar wees gerust: het is geen jeugdtrauma. We woonden in Gorkum: de uitvalsbasis van diverse veerponten.

Als lid van de Vereniging voor de Voetveren probeer ik zoveel mogelijk veerponten te scoren. Maar ze breiden zich nogal in aantal uit: het valt bijna niet bij te fietsen.

Ik heb ook een voorkeur voor kleine veerponten met een ‘Heen-en-weer-wolf’ als pontbaas. Ik heb ook wel eens overwogen om me na mijn pensioen aan te melden als veerman. Zo kwam ik een collega tegen die een veer in Friesland bediende. Dat maakte zijn hoofd leeg na alle gedoe over indicaties met zorgverzekeraars.
De pont die ik nu op de foto heb gezet is voor mij geen jeugdherinnering, maar voor onze kinderen wel. Ze groeiden op in de buurt van deze veerverbinding: tussen Den Helder en Texel. Ik heb zelfs nog gewerkt en Texel en nam toen één maal in de week een boot van de TESO. Dat betekent: Texels Eigen Stoomboot Onderneming. Texelaars zijn nogal eigenheimers. Het liefste zouden ze ook eigen postzegels uit willen geven.

Deze veerpont was vanaf 2006 het vlaggenschip van de TESO: de Dokter Wagemaker (genoemd naar één van de oprichters van de TESO). Een enorm schip met ruimte voor 300 auto’s en 1750 passagiers. Toen ik voor de eerste keer met deze boot het Marsdiep over stak kon ik mijn fiets niet meer terugvinden en moest bijna noodgedwongen terugvaren… Inmiddels is er een nieuwer, nóg groter (en schoner), schip in de vaart. Maar afgelopen woensdag, toen ik in Den Helder op bezoek was, voer de TESO met de ‘oude’ Dokter Wagemaker .

Het meest hilarisch op de boot zijn de Duitsers die uitgebreid gaan zitten bunkeren omdat ze denken dat ze aan een lange zeereis beginnen. Maar na een kwartier legt de boot alweer aan aan de andere kant…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Veerpont naar Texel”

Geef een reactie

