Fietsen door Bralim (5)

Nederweert groeit zo langzamerhand vast aan Weert. Maar via enkele buitenwegen kun je nog redelijk groen de oude stad Weert (‘de poort naar Limburg’) binnen fietsen. De gemeente telt maar liefst acht molens. Ik fiets langs de Sint Anthoniusmolen in Laar.

In Weert (40.000 inwoners) ben ik al snel bij de Zuid-Willemsvaart. Dit kanaal maakt in Nederweert een scherpe bocht in zuidwestelijke richting om van daaruit naar de Belgische grens te gaan. Alleen: toen het kanaal gegraven werd was er hier nog geen grens: Nederland en België vormden één land.

De Zuid-Willemsvaart is maar liefst 122 km. lang. Het kanaal begint bij Den Bosch en eindigt ter hoogte van Maastricht. Maar er zijn ook mensen die vinden dat het kanaal bij Maastricht begint en ter hoogte van Den Bosch eindigt. Het is maar hoe je het bekijkt.

Ik moet lang wachten voor de brug: er passeren twee vrachtschepen en twee plezierjachten. Daarna fiets ik het centrum van Weert in. “Weert bruist” meldt een slogan. Dat wil ik wel eens meemaken. Wat bruist er hier dan?

Weert telt 75 rijksmonumenten. Het is al een oude stad. Helaas is er heel wat historische bebouwing verloren gegaan, o.a. in 1944. Het meest opvallende gebouw in het centrum is de Sint Martinuskerk. De toren was oorspronkelijk 104 meter hoog. Dat hij nu ‘maar’ 78 meter hoog is komt niet door de oorlog. In 1940 woei de complete spits van de toren en vaagde een hotel weg. Sinds die tijd is de toren ‘een koppie kleiner’. 

Het centrum van Weert doet vandaag bourgondisch aan. Alsof het vanmorgen niet maar 4 graden Celcius was zitten er nu tientallen mensen op de terrassen. Ik eet een boterham op een muurtje. Verschil moet er zijn.

Weert was aan het eind van de vorige eeuw geen Intercity-station. Dankzij een gerichte actie van de gemeente beloofde NS dat de Intercity’s (toen: Zandvoort aan Zee naar Maastricht) er zouden gaan stoppen, mits de gemeente er voor zou zorgen dat er voldoende in-en uitstappers waren. Het bleek een succes. Weert bleef een Intercitystation.

Maar ik stap hier niet op de trein. Ik fiets weer verder.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

