Fietsen door Bralim (4)

Vanuit Meijel fiets ik met onbekende bestemming in zuidwestelijke richting. Ik heb geen idee in welk dorp ik dan uit zal komen. Bij de buurtschap Roggelse Dijk kom ik bij een kanaal waar een drukke weg langs loopt. Volgens mij is dit de Zuidwillemsvaart, één van de vele vaarten die in opdracht van Koning Willem I werd gegraven om de haperende economie na de Franse tijd weer een impuls te geven.

Aan de overkant van het water ligt een fietspad dat deels onverhard is, en op andere delen is geasfalteerd. Ondanks het verkeer aan de overzijde van het water fietst het toch wel aardig en in ieder geval voorspelbaar: ‘immer gerade aus’. Als extra breekt de bewolking. Het land – bestaande uit percelen bos, weilanden, akkerbouw en een stukje heide – ziet er meteen heel anders uit.

Bij kilometerpaal 6 steek ik het kanaal en de drukke weg over en fiets buiten Ospel langs naar Nederweert. Die plaats blijkt aan een kruising van vaarwegen te liggen. Ik zie nu ook dat ik niet langs de Zuidwillemsvaart fietste maar langs de Noordervaart. Dat kanaal was door Napoleon bedacht als onderdeel van het plan ‘Grand Canal du Nord’: een rechtstreekse verbinding tussen Schelde, Maas en Rijn. Dat plan hadden de Spanjaarden al eerder bedacht en in Limburg, maar vooral in de buurt van Viersen in Duitsland zie je stukken kanaal liggen onder de naam Fossa Eugenia. Zowel de plannen van de Spanjaarden als van de Fransen zijn gestrand voor het water op vaardiepte was gebracht.

Nederweert is een uit de kluiten gewassen dorp dat tijdens de ‘Belgische opstand’ (1830 tot 1839) voor aansluiting bij België koos. Hadden de inwoners in een wetgevend referendum kunnen stemmen, dan was het dorp in 1839 een deel geworden van het Koninkrijk België.

In het dorp staat de fors uitgevallen Sint Lambertuskerk met een torenhoge toren. Door een doolhof aan bloemkoolwijken fiets ik in westelijke richting het dorp weer uit. Daarbij mijd ik de drukke provinciale wegen in dit gebied.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

