Land van melk en piepers (2)

Met alleen de autoweg in het zuiden is het verder in de polders ten noorden van Franeker opmerkelijk stil. Ik kom ook weinig verkeer tegen. De weinige fietsers die ik tegen kom hebben opvallende kuiten. Dat komt door het zwoegen in weer en wind.

Midden in de polder ligt een enorm windmolenpark. Ik vind het jammer dat Friesland zo ontsierd wordt door deze metalen giganten. Maar ja, we kunnen straks niet meer leven van het aardgas en de olie en zullen toch andere energiebronnen aan moeten ‘boren’.

Ondertussen zakt de zon in het westen geleidelijk naar de horizon. Dat brengt mij op een nieuw idee: ik wil de zon in de Waddenzee zien zakken. Harlingen is nog te ver weg, dus fiets ik in noordelijke richting waar ik aan de einder de Waddenzeedijk meen te zien.

Even verderop ligt Sexbierum, een naam die voor sommige mensen doet denken aan een losbandig leven. Maar ik kan jullie geruststellen: ik ken verschillende mensen die in dit dorp wonen of er uit afkomstig zijn en die hebben allemaal een zeer degelijke inborst.

Ik bevind me hier op de Slachtedyk. Zoals Noord-Holland zijn Westfriese Omringdijk heeft, zo heeft Friesland de Slachtedyk. Het is een 42 km lange slaperdijk, die vanaf de Waddenkust tot voorbij Sneek loopt. In 1825 hield de dijk voor het laatst het zeewater tegen. Daarna ging de dijk met pensioen, langs de Waddenzee werd de dijk steeds verder verhoogd en verstevigd.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

