Kinderangsten (5)

VAN 6 TOT 12 JAAR

De wereld wordt groter 

Rond de 6 á 7 jaar zijn kinderen vaak wat onrustiger. Er komt een heel nieuwe wereld op hen af met allerlei nieuwe indrukken. Ze leren schoolse vaardigheden zoals lezen en schrijven, maar die vaardigheden stellen ook weer hoge eisen aan hen. Ook gaat er een nieuwe wereld open: je leest dingen zonder dat je vader of je moeder er bij zijn. En tegenwoordig vooral: je ziet veel dingen op TV of internet. De meeste kinderen worden inmiddels dagelijks overspoeld door informatie die door niemand voor hen wordt vertaald. In feite worden ze daarmee overvraagd.

Stel je voor dat

De meest bekende angst in deze leeftijd is de ‘stel je voor dat’ angst. Het kind gaat zich allerlei situaties inbeelden. Stel je voor dat pappa niet meer thuis komt, stel je voor dat het oorlog wordt, stel je voor dat ons huis afbrandt.

Rituelen

In dit kader passen de vele –soms op het eerste gezicht bizarre- rituelen van het kind op de basisschool. “Met één been op de stoep en één been op de straat”. Veel kinderen ontwikkelen op deze leeftijd een teldwang. Anderen willen persé met hun rechterbeen bovenaan de trap uit komen. Weer een ander raakt alleen de witte strepen van de zebra aan. Dat zijn allemaal bezweringen. “Als ik het niet doe gaat mijn oma dood, brandt ons huis af, heb ik een onvoldoende voor rekenen….”

Hoe kijken ze naar mij?

Kinderen in deze leeftijd zijn gevoelig voor de mening van klasgenoten. Ze worden bang dat ze niet mee kunnen doen of niet meetellen, en wat later in de ontwikkeling: dat ze niet geaccepteerd zullen worden. Overgevoeligheden kunnen zijn: de kleding, het idee uitgelachen te worden, het gevoel dat je niet mee kunt doen en buiten de groep valt, je uiterlijk.

Faalangst 

Een deel van de kinderen wordt faalangstig. Ze denken: ‘dat kan ik toch niet’. Sommige kinderen zijn angstig op bepaalde gebieden (bijvoorbeeld angst voor de gymles), anderen worden ‘over de hele linie’ angstig. Deze kinderen stellen zulke hoge eisen aan zichzelf dat de kans om te falen ook steeds groter wordt. Ze komen dus in een vicieuze cirkel terecht. Een deel van de leerproblemen bij kinderen is op deze angsten gebaseerd.

Machteloosheid

De betrokkenheid bij een groter wordende wereld waar ze weinig invloed op hebben roept ook angst op in de leeftijd van de basisschool. Kinderen worden erg vroeg via de media geconfronteerd met bijvoorbeeld de gevolgen van honger, oorlog en milieuvervuiling. Naast de feitelijke risico’s van deze mondiale problemen roepen deze situaties ook een gevoel van met machteloosheid verbonden angst op: ik kan er niks aan doen, het overkomt iedereen maar….

Angst per levensfase

Een indeling van ‘typen angst’ volgens Verhulst:

* 0 – 3 maanden: fysiologische reacties, niet objectgebonden

* 3 – 6 maanden: schrikreacties, verbonden aan een object (bijv. een washand)

* 6 maanden tot 2 jaar: angst voor vreemden, angst voor verlating

* 2 jaar tot 3½ jaar: angst voor verlies van liefde, angst voor straf

* 3½ jaar tot 6 jaar: angst dat het lichaam beschadigd raakt, dat jou iets overkomt

* vanaf 6 jaar: gewetensangst (ik doe het niet goed), sociale angst (ik durf niet mee te doen)

* vanaf 8 jaar: angst voor de dood van jezelf of van geliefden

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

