Fietsen door Bralim (2)

Na ongeveer 10 km veenfietsen ben ik in Helenaveen. Het dorp is genoemd naar de vrouw van Jan van de Griendt, die hier een groot perceel aan veengrond had gekocht. De veenlaag was tot zeven meter dik. Dus voorlopig kon hij vooruit met het turfsteken. Er werd een particulier kanaal gegraven: de Helenavaart. Het turfstrooisel werd door heel Europa aangekocht. Er viel flink geld mee te verdienen.

Oeps, dacht de nabijgelegen gemeente Deurne: we vissen achter het net. Ze sloegen dus ook aan het turfsteken. Maar ze mochten geen gebruik maken van de Helenavaart.  Dus groeven ze parallel het Kanaal van Deurne. Omdat er veel werkloosheid was was dit een aardige bron van werkverschaffing.

Het aardige van de heer Van de Griendt was dat hij de turfstekers ook een stuk grond gaf waar ze hun groenten konden verbouwen en een paar schapen of geiten konden houden.

De turfstekers kwamen o.a. uit Drenthe en Overijssel. Daar had men veel ervaring met het op grote schaal steken van turf. Zo ontstond er in het Rooms-Katholieke zuiden een protestantse enclave met een Hervormde kerk (op de eerste foto).

Ik fiets weer verder langs de Helenavaart. Behalve de autoweg tussen Eindhoven en Venlo is er weinig wat de rust verstoort: wat is dít een verstild gebied. Een buurtschap is de Belgenhoek, genoemd naar de Belgen die betrokken waren bij het graven van het zuidelijke deel van de Helenavaart. Het kanaal is in totaal bijna 16 km. lang en meandert voortdurend langs de provinciegrens.

Omdat het gebied vrij ongerept is geniet het bescherming als erfgoed. dat geldt ook voor de dorpen Griendtsveen en Helenaveen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

