Fietsen door Bralim (1)

Het gebied tussen Deurne en Griendtsveen was vroeger berucht. Het was een zeer onherbergzaam gebied. De moerassen van de Peel, op de grens van Noord-Brabant en Limburg (Bralim).

Vanuit Deurne kom ik eerst door de buurtschappen Zeilberg, Hanenberg en Pannenschop. 

De Peel was vroeger een gebied met metershoog veen dat nauwelijks toegankelijk was. De bewoners staken turf om eten te kunnen stoken en hun huis te verwarmen. Pas veel later, vooral vanaf 1850, kwam de commerciële veenontginning goed op gang.

Tegenwoordig valt er in deze streek goed te fietsen. Ik had er alleen niet op gerekend dat het in april ’s morgens nog 5 graden kan zijn. Ik trek dus maar mijn regenponcho aan terwijl het droog is. Niemand kent me hier, ik geniet nog altijd geen landelijke bekendheid.

De wegen hier zijn recht, met af en toe een onverwachtse bocht. Daar zijn niet alle automobilisten op bedacht. Er is veel veeteelt, met af en toe varkensboerderijen. Ik las ergens dat bewoners van Noord-Brabant soms het gevoel hebben dat ze op een groot industriegebied wonen vanwege de stank en de uitstoot van de intensieve en grootschalige varkenshouderij. Dat valt hier nog wel mee, volgens mij.

De weg die ik eigenhandig gekozen heb blijkt uiteindelijk niet over rozen te gaan. Maar dat is ook maar goed ook, anders zou ik een lekke band oplopen. Ik kom terecht op een zandpad waar ik af en toe een schuiver maak. Ik krijg het er zelfs een beetje warm van.

Zo kom ik uiteindelijk in Griendtsveen terecht, dat ik een paar dagen geleden op dit blog beschreef. Daar vandaan leidt een echte weg met twee maal een haakse bocht (de provinciegrens over) mij langs de Helenavaart naar Helenaveen. In de zomer kan het hier best druk zijn, maar nu geniet ik van de rust.

Dit gebied maakte ooit onderdeel uit van een onvoorstelbaar groot veengebied dat zich over het oosten van Noord-Brabant uitstrekte, van Grave aan de Maas tot Weert. 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Fietsen door Bralim (1)”

  1. Mooi gebied daar tussen Griendtsveen en Helenaveen; met ook leuke stukjes voor een wandelingetje. In de tijd dat daar een kunsthandel/galerie was en wij minstens eenmaal per jaar voor een korte vakantie in Arcen vertoefden kwamen we daar vaak.

Geef een reactie

