Ruigoord

Vorige week kwam ik weer eens in Ruigoord. Ik had een afspraak in Amsterdam en moest daarna door naar Alkmaar. Het was mooi weer, dus ik nam de fiets.

Ruigoord is een voormalig eiland en een dorp met diezelfde naam in de polder die gewonnen werd op het IJ, die destijds bijna Noord-Holland door midden kliefde (alleen via Beverwijk kon je droogvoets van het zuiden van de provincie naar het noorden).

In de jaren ’60 besloot de gemeente Amsterdam dat – in navolging van Europoort – de haven fors in westelijke richting moest uitbreiden, tot de gemeentegrens van IJmuiden en Velsen. Er werd veel grond opgekocht en met zand opgespoten. De bedoeling was om hier stevig te investeren in de petrochemische industrie, een soort tweede Pernis. Dat alles onder leiding van een voortvarend wethouder van economische zaken: Joop den Uyl.

Ruigoord moest dus verdwijnen. De grondbezitters van de Houtrakpolder werden uitgekocht, en de bewoners werden gedwongen te verhuizen. Daarbij werd ook de ME ingezet. Slechts enkele bewoners, onder wie de pastoor, verzetten zich. Vanuit kunstenaars kwam er ondersteuning: zij kraakten in 1973 een aantal leegstaande woningen.

Er volgden vele juridische procedures tot aan het Europese Gerechtshof aan toe. Ondertussen staat het dorp er nog steeds. Maar het word nu wel van érg dichtbij door industrie omgeven. Alsof het zomaar afgelopen kan zijn. Maar de bewoners geven niet op…

Op het onderste huis staat een gedicht dat er mee eindigt dat de dichter meer koetjesrepen wil…

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

