Sint Jacobiparochie

En toen was ik in Sint Jacobiparochie.

Hoewel veel Hollanders hier nooit van gehoord hebben is het toch een bekende plaats. Hier begint het Jabikspaad, de voorloper van het Jacobspad naar Santiago de Compostela. Maar ook de Europese kustroute E 9 (een andere wandelroute waarbij dit deel het Friese Kustpad heet) loopt door Sint Jacobiparochie.

Vanwege dit permanente gewandel zijn er in het dorp zelfs vijf hotels/ overnachtingsplekken. En dat op nog geen 1400 inwoners. Er is geen schoenhandel. Dat valt dan weer een beetje tegen. Knapt je veter bij de start, is er geen schoenenwinkel. Wel is er een klusbedrijf, dus handige mensen kunnen hun eigen schoenen bouwen.

Oorspronkelijk heette het dorp trouwens anders: Wijngaarden. En dat is dan weer een dorp onder de rook van Sliedrecht, dat op zijn beurt onder de rook van Dordrecht ligt. Dat kwam omdat veel landarbeiders uit dat dorp naar het pas ingedijkte Het Bildt kwamen.

Een opmerkelijk gebouw in Sint Jacobiparochie is de neo-classicistische Grote Kerk, die wel wat weg heeft van een Griekse tempel. Het gebouw doet geen dienst meer als kerkgebouw, maar het is een cultureel centrum geworden.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Sint Jacobiparochie”

Geef een reactie

