Van Delft naar Eindhoven

Tot vorig jaar december was er een rechtstreekse trein tussen Den Haag Centraal en Venlo. Met ingang van de nieuwe dienstregeling was die trein uit het spoorboekje verdwenen. Daar was ik niet blij mee. Ik fiets namelijk graag door het Ruhrgebied, een zeer afwisselende streek met veel industriële architectuur én veel natuur (zoals langs de prachtige Ruhrtalradweg).

Verhuis je net naar Delft, heffen ze die trein op. Als ik naar Venlo wilde was het reisadvies om via Schiphol te treinen. Daar vandaan rijdt sinds de nieuwe dienstregeling de Intercity naar Venlo, met aansluiting op de trein via Düsseldorf naar Hamm.

Sinds gisteren rijdt er wél weer een rechtstreekse trein naar Eindhoven. Omdat ik toch naar Eindhoven wilde heb ik die trein dan ook meteen maar tot mij genomen. Van NS kregen de reizigers een kadootje: een Snelle Jelle. Want de IC rijdt tot Breda over de hogesnelheidslijn. De afstand van Delft naar Breda is in een half uur gepiept.

De dienst wordt uitgevoerd door getrokken treinen met in de kop plek voor vier fietsen. Aangezien de treinen erg lang zijn en de kop op een wisselende plek zit moet je in de startblokken staan als de trein het station binnen komt. Het klinkt natuurlijk wat vreemd, maar soms zit de kop richting Eindhoven aan de voorzijde, soms aan de achterzijde. Aan beide zijden zit een locomotief, dus je kunt niet direct zien waar de kop zit.

Op de terugweg was het op station Eindhoven een drukte van belang. Maar in zo’n lange trein kunnen best veel mensen een plek vinden. Uiteindelijk was er voor iedereen een zitplaats.

Op de derde foto zie je de trein op het nieuwe ondergrondse station van Delft. De veertien minuten vertraging op station Eindhoven had de trein hier bijna helemaal ingelopen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Van Delft naar Eindhoven”

Geef een reactie

