H.J. Algrastraat

In de Amsterdamse Slotermeer (het meest westelijke stukje van de wijk) vind je een buurt met namen van politici uit de 20e eeuw. Bijvoorbeeld de Bruins Slotstraat en een straat die naar Willem Drees is genoemd. Daar bevindt zich ook de H.J. Algrastraat.

Mijn grootvader had een groot aantal bezigheden. Zo stond hij een aantal dagen per week voor de klas als leraar geschiedenis.

Afbeeldingsresultaat voor Hendrik AlgraDaarnaast was hij 35 jaar hoofdredacteur van het Friesch Dagblad. Met een onderbreking in de Duitse tijd omdat hij niet onder de Duitse censuur wilde werken. De hele krant kapte er overigens toen mee. Hij begon dagelijks om zes uur ’s morgens op een oude typemachine zijn blog (hoofdartikel), dat om zeven uur door een koerier werd opgehaald. ’s Middags om twee uur stond het dan gedrukt in de krant.

Hij zat 25 jaar lang in de Eerste Kamer voor de Anti Revolutionaire Partij. Hij treinde dan ’s morgens met de eerste trein vanuit Leeuwarden naar Den Haag. Want Friesland wilde hij niet verlaten.

Afbeeldingsresultaat voor Hendrik AlgraVanuit die politieke hoedanigheid is er in Amsterdam een straat naar hem vernoemd. Alleen heette mijn grootvader geen H.J. Hij had wel een tuin, maar was bepaald geen Hendrik Jan de Tuinman. Hij heette gewoon Hendrik. Ik ben naar hem vernoemd en heet ook gewoon Hendrik.

Het stadsdeel Slotermeer heb ik ooit gevraagd naar het waarom van die ‘J’ achter de H. Ik kreeg vervolgens de stukken opgestuurd van het besluit dat men in het jaar voor de bouw van de wijk had besloten deze straat de H.J. Algrastraat te noemen. Daar kwam toen geen bezwaar tegen. Daarom heet die straat dus zo.

Ik was dus te laat met mijn bezwaar. De straat die naar mijn grootvader is genoemd is niet naar mijn grootvader genoemd. Het besluit was immers al genomen. Zo eenvoudig ligt het allemaal.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

5 thoughts on “H.J. Algrastraat”

  1. Nog even een opmerking over je grootvader, ik denk dat je zijn schrijftalent hebt, hij heeft toch ook veel boeken geschreven? Blogs waren er toen nog niet, groeten Mia

    1. @ Mia: net als mijn Pake heb ik schrijven in ieder geval als hobby… Ik heb echter maar één boek geschreven en verder een aantal hoofdstukken voor boeken. Er staat er nu wel weer één in de planning en er is een tweede verzoek van een uitgever. Maar ik hou meer van losse stukkies.

Geef een reactie

