Begeleiding bij onveilige hechting (8, slot)

1) Het werk vraagt dan ook om een grote mate van emotionele draagkracht van de kant van de begeleiders. Een sleutelbegrip daarbij is het hanteren van een lage expressed emotion. Je moet een redelijke mate van volwassenheid hebben bereikt.

Een metafoor in dit verband is: bij kinderen met een hechtingsstoornis stormt het altijd. Ze zijn dobberende bootjes op een ruwe zee. De begeleider moet een vuurtoren zijn die op zijn plek blijft: een emotioneel baken op zee.

2) Daarnaast is een omgeving (organisatie) nodig die oog en waardering heeft voor de emotioneel belastende kanten van het werk. Dat wil zeggen dat er ruimte moet zijn om met elkaar ‘te delen’ door opleiding, intervisie en supervisie. Begeleiders moeten zich in hun werk gesteund voelen door hun leidinggevenden. Gebeurt dat niet, dat wordt de psychische energie op een verkeerde manier ingezet.

3) Kinderen met verstoorde hechting testen vaak zwakke plekken uit bij opvoeders. Dat kan een uitputtingsslag worden, waardoor je niet meer de vuurtoren bent die op zijn plek blijft staan. Je moet als begeleider een ‘wissel’ (met een collega) kunnen maken als je op een bepaald moment vast komt te zitten en niet meer met elkaar verder kunt.  Dat wil zeggen dat er ruimte moet zijn om tijdelijk (een uurtje, misschien wel een aantal maanden) de zorg aan een ander over te dragen.

4) Je hebt als begeleider een thuisfront nodig dat niet te zeer een emotioneel appel op jou doet. Als er thuis grote spanningen of veel emotionele zorgen zijn of als je een kind hebt dat in een bepaalde fase een sterk beroep op jou doet wordt het werk met mensen met een ernstig verstoorde hechting al gauw te belastend. Je moet eigenlijk iets ‘over’ hebben om dit werk te kunnen doen.

5) En tenslotte, maar misschien wel de eerste factor: een goed en veilig team vormt de basis voor dit werk.

Ik vergelijk het wel eens met het volgende voorbeeld.

Mensen met een ernstig verstoorde hechting lijken op een huis waarvan de muren op instorten staan. Er staan steigers om het huis die de muren stutten. Die steigers houden elkaar op de hoeken vast met verbindingsstukken. Die verbindingsstukken staan symbool voor de samenwerking van het team. Als de stukken elkaar niet goed vasthouden storten de steigers (de teamleden) in.

Niet lang daarna zal het huis instorten. Het kind is weer terug bij ‘af’ omdat de draagkracht van de teamleden onvoldoende was.

Gelukkig kan het ook anders. Ieder steentje dat je bouwt aan de hechting is een stapje in de ontwikkeling van het kind.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Begeleiding bij onveilige hechting (8, slot)”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s