Broekstra

Het was weer tijd voor het passen van een broek (zie ook een eerder blog) Aldus mevrouw Broekstra. Dus ging ik braaf in haar wielspoor naar een plaatselijke kledingzaak.

Het was natuurlijk wel weer ingewikkeld om te bedenken wat een passende broek zou zijn. Je hebt lengtematen en breedtematen, maar waarom is die niet overal over de hele wereld hetzelfde? Zodat je precies weet welke maat je moet hebben en direct aankomt bij het goede rek.

Bovendien is mevrouw Broekstra nogal kritisch. De ene broek is te stoer, of meer geschikt voor een yup en in de andere blijk ik weer een overjarige VUTTER te zijn.

Terzijde: ooit moest ik van enig metaal in mijn been worden ontdaan. Toen bleek dat de schroevendraaier van de chirurg in Nederland niet paste op de schroeven die er in Duitsland in waren gezet. Laat de Europese Commissie zich daar maar eens over buigen: uniformiteit in medische voorzieningen.

Maar uiteindelijk vonden we een broek die wel eens zou kunnen passen. Maar wat bleek: hij zakte direct af. Mevrouw Broekstra was stomverbaasd. “Die maat paste jou altijd prima!”

Nu moeten jullie weten dat ik enigszins op rantsoen ben gezet. Ik mag bijvoorbeeld geen paaseieren meer kopen. Ook andere lekkere hapjes worden nogal gedoseerd. Nu ben ik weinig thuis, dus er zijn nog tal van ontsnappingsmogelijkheden. Maar thuis kan ik niet onbeperkt mijn gang gaan, dat wordt al heel snel ontdekt.

Ik zag nu mijn kans. Als de broek niet past moet ik kennelijk iets aan mijn gewicht doen. Dus ik zei: “Ik ga zo naar de HEMA, een kilo paaseieren kopen, dan komt het vanzelf goed. Die broek gaat zeker passen.” Dat bleek echter toch niet de bedoeling.

We zijn wel in de HEMA beland. Voor koffie. Met tompouce, dat dan weer wel. Omdat ik braaf mee was geweest om broeken te kopen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

5 thoughts on “Broekstra”

  1. 7 spreekwoorden en uitdrukkingen bevatten `de broek`
    achter de broek zitten (=opjagen)
    bij die twee heeft zij de broek aan. (=bij dat echtpaar neemt de vrouw de meeste beslissingen.)
    de broek aan hebben (=de baas spelen (van een vrouw over haar man), het voor het zeggen hebben)
    de broek lappen en het garen toegeven (=er veel verlies aan overhouden)
    het een eind uit de broek laten hangen (=royaal zijn)
    iemand achter de broek/veren/vodden zitten (=iemand aansporen/opjagen / nauwlettend volgen)
    iemand een veer in de broek/kont steken (=iemand complimenteren of prijzen)

  2. Over de niet bestaande uniformiteit van medisch schroefwerk: bij mij worden twee implantaten geplaatst. De tandarts heeft me de gegevens gegeven over welk type hij heeft geplaatst; voor het geval ik bijvoorbeeld tijdens een vakantie een beroep op een tandarts zou moeten doen; dan kan ik die gegevens overleggen, omdat niet iedereen hetzelfde type, hetzelfde merk gebruikt.

Geef een reactie

