De Zak vervolgd (4)

De bijna rechte Bathse Weg brengt bij naar de brug over het Schelde-Rijn Kanaal. Het maakt deel uit van de kortste verbinding over water tussen de havens van Antwerpen en van Rotterdam. Vanuit Duitsland, maar vooral vanuit België was er lang aangedrongen op deze verbinding. Na meer dan een halve eeuw politiek gesteggel werd het kanaal in 1975 geopend.

Het kanaal ligt ongeveer op de grens van Zeeland en Noord-Brabant. Aan de overkant van het water gaan de polders nog wel even door, maar dit is de Brabantse gemeente Woensdrecht. Ook hier een aaneenschakeling van lappen grond die aan het water ontworsteld waren en ook de daarbij behorende (vaak) bochtige dijken.

Bij de kern van Woensdrecht moet ik klimmen. Dit is de Brabantse Wal die tot bijna 20 meter oprijst boven het polderland. Volgens de overlevering is deze wal een gevolg van de IJstijd. Maar dat is een hypothese: niemand is er bij geweest.

Woensdrecht was ooit een welvarend dorp, maar door de Tachtigjarige oorlog raakte de streek ontvolkt. Er werd hier teveel geknokt en mensen vluchtten o.a. naar het veiliger Bergen op Zoom (“Bergen op Zoom, houdt u vroom, stuit de Spaanse scharen”). 

In de jaren ’70 kwam Woensdrecht vaak in het nieuws vanwege de plannen om hier kernraketten te plaatsen. Zo ver is het nooit gekomen.

Woensdrecht vormt qua bebouwing één geheel met Hoogerheide, dat voornamelijk uit een aaneenschakeling van tamelijk saaie nieuwbouwwijken bestaat. Ten oosten van de plaats bevinden zich uitgestrekte bedrijventerreinen. Ik had verwacht langdurig door het bos te fietsen, maar dat blijkt niet het geval.

Na vier kilometer volgt het dorp Huijbergen. Het ligt op de oostelijke flanken van de Brabantse wal. In het centrum staat een kerk uit 1952. Ik vroeg me af waar de oude kerk was gebleven, maar die was als gevolg van oorlogshandelingen in 1944 gesneuveld.

Sneller dan ik dacht blijk ik me opeens bij de Belgische grens te bevinden en wel bij grenspaal 247. Hier begint sinds 1839 Vlaanderen. 

Waar België begint eindigt doorgaans het fietspad. Ik moet me verder langs de rand van de vers geasfalteerde weg voortbewegen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “De Zak vervolgd (4)”

Geef een reactie

