Steigereiland

De mensen vragen mij wel eens: “Henk, kom jij wel eens op het Steigereiland?”

Dat zal ik jullie zeggen: vorige week was ik vanwege werkzaamheden weer eens op het Steigereiland. Het Steigereiland is het meest westelijke deel van de bebouwing van IJburg, het nieuwste stadsdeel van Amsterdam. IJburg bestaat uit een aantal opgespoten eilanden in het IJmeer. De bedoeling was dat er uiteindelijk 350.000 mensen zouden komen te wonen.

Steigereiland is het eerste deel en eerste eiland van IJburg als je vanuit de stad naar IJburg fietst of tramt. Je komt dan over de Enneüs Heermabrug, die ook wel de Beha, of Cup IJ of nog gewoner de Tietenbrug wordt genoemd. Als je de vorm ziet kun je vermoedelijk wel begrijpen waarom de brug deze naam heeft.

De brug heeft ronde vormen, maar IJburg kenmerkt zich bijna helemaal door vierkante bebouwing. Het is waarschijnlijk de meest vierkante wijk van Amsterdam. Daar krijgen ze nog eens spijt van. Af en toe een paar mooie bogen is niet lelijk.

Op Steigereiland wordt al vijf jaar lang gebouwd en de wijk is nog niet ‘af’. Bijzonder zijn de waterwoningen, een soort woonarken op het water. Maar volgens mij zitten er palen onder, dus deze huizen kunnen niet weggesleept worden. De huizen zijn bijzonder transparant: je kijkt overal naar binnen in de woonkamers (als je dat wilt). Of de mensen last hebben van de hoge spanning boven hun hoofd weet ik niet.

Aan de noordzijde van het Steigereiland bevindt zich een boulevard langs het water. Daar heb je een prachtig uitzicht op Schellingwoude. Veel inwoners van dat dorp hebben geprotesteerd tegen de komst van IJburg, zij vonden dat ze nu een lelijk uitzicht kregen.

Achter het kerkje van Schellingwoude zie je de stompe toren van Ransdorp. Die kun je soms beklimmen en dan heb je een prachtig uitzicht over Waterland, de groene buffer tussen Amsterdam en Purmerend. Met de telelens heb ik de toren nog even wat dichterbij gehaald.

Richt je je blik naar het oosten, dan zie je Almere liggen. De hoge toren is de Carlton toren met 32 verdiepingen (120 meter hoog). Ik kon die toren ook zien vanuit mijn vroegere werk in Hoorn. 

Het kostte wel wat moeite om deze foto op telestand te nemen, want de wind trok aanzienlijk aan mijn kuierlatten, waardoor mijn handen de bibberatie kregen. Maar uiteindelijk is het gelukt.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

4 thoughts on “Steigereiland”

  1. Zo zie je maar weer met wat voor een geniale schepping een man over de brug komt als de vrouw zijn gedachten beheerst…. Humor! Ik ben dan wel benieuwd waar de schepper van de Erasmusbrug ( de Zwaan) aan dacht….

  2. het is juist mijn oude gebied
    en zodoende wil ik ook ff zeggen dat het kerkje niet van Schellingwoude is maar van Durgerdam
    wat mij ergerde als ik door IJburg fietste was dat de meest dure fietsen buiten moeten staan omdat er aan woningen zonder schuur meer verdiend werd , omdat daar waar schuurtjes en tuintjes zijn geen woningen kunnen staan
    gelukkig is het niet hoeven bouwen van schuurtjes terug gedraaid

Geef een reactie

