De Zak vervolgd (2)

In een smal deel van Zuid-Beveland, waar de afstand tussen de Oosterschelde en Westerschelde vier kilometer bedraagt, ligt het dorp Krabbendijke. Eén kilometer naar het noorden ligt de door een dam getemde Oosterschelde, drie kilometer naar het zuiden de af en toe woeste Westerschelde.

Ik besluit eerst naar de Oosterschelde te fietsen en dan via het dorp Krabbendijke (weer) naar de Westerschelde te sijkelen. Ik fiets naar de Oosterschelde via de Karelpolder, een kleine smalle polder die in 1878 werd drooggelegd en daarna twee keer onder water kwam te staan als gevolg van dijkdoorbraken. Bij de tweede dijkdoorbraak kwamen er zelfs twee vissersschepen in de polder terecht. Er staan geen huizen of boerderijen in de polder. Als je huis wordt aangevaren door een schip is dat ook een bijzondere belevenis.

Dan ben ik bij de voormalige haven van Roelshoek. Het zit zo: ooit had Krabbendijke een eigen haven, maar deze verzandde. Toen kwam er hier een haven om landbouwproducten vanuit de streek rond Krabbendijke af te kunnen voeren. Maar met de nieuwe bedijking langs de Oosterschelde verdween ook deze haven. Dus is Roelshoek alleen nog maar een buurtschap. Ik zie trouwens langs de dijk ook bijna geen water, alleen een onmetelijke vlakte van zand en wier (slikken) en in de verre verte wat water.

Ik fiets vanuit Roelshoek even terug naar Krabbendijke. Het station dreigde te worden opgeheven (de trein naar Vlissingen zou een aantal Zeeuwse stations over gaan slaan), maar inmiddels is het zo dat álle treinen in Krabbendijke stoppen (twee treinen per uur in beide richtingen). Dat is weer andere koek. Maar nu zijn de reizigers uit Middelburg en Vlissingen weer boos: hun treinverbinding is langzamer geworden. Het is dus ook nooit goed.

Het wordt een herhaling van zetten, maar ook Krabbendijke ligt duidelijk op de Bible Belt. Overal hangen borden van de SGP en er zijn zelfs auto’s bestickerd met SGP-reclame. In het dorp met zo’n 4500 inwoners valt mij op dat er verschillende forse kerkgebouwen staan. De inwoners kunnen op zondag in vier kerkgebouwen naar de kerk en daar worden iedere zondag in totaal negen kerkdiensten gehouden. En de SGP haalde hier bijna de helft van het totale aantal stemmen. Een antireclame is de ernstig vervuilde muziektent, kennelijk een hangplek voor jongeren die geneigd zijn tot plaatselijk kwaad.

Vanuit Krabbendijke fiets ik oostwaarts en fiets via de Stationsbuurt het dorp Rilland binnen. En ook hier heeft het station de tand des tijds overleefd. Er stapt echter niemand in of uit de trein die hier net aankomt.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “De Zak vervolgd (2)”

Geef een reactie

