De Zak vervolgd (1)

Ik ben ondertussen ‘De Zak’ uitgefietst en fiets over de dijk in de richting van Hansweert. In de zomer vaart hier een voetveer naar Zeeuws-Vlaanderen. Het is één van de mooiste overtochten die je met een veerpont in Nederland kunt maken. De voortzetting van dit veer staat ieder jaar weer ter discussie (vanwege verzanding van de haven van Perkpolder en vanwege mogelijk verminderde subsidie). Het is afwachten wat er dit jaar gaat gebeuren.

Even voor Hansweert laat ik de dijk achter me en fiets langs de rand van Biezelinge een tijdje parallel aan de autoweg. Ik moet namelijk het Kanaal door Zuid-Beveland oversteken. De auto’s gaan door een tunnel, maar fietsers gaan over de brug van de oude Rijksstraatweg, die parallel ligt aan de spoorbrug.

Het Kanaal door Zuid-Beveland (9 kilometer lang) was ooit één van de drukst bevaren kanalen van Nederland. Het maakte onderdeel uit van de scheepvaartverbinding tussen Antwerpen en Rotterdam. Maar met de komst van het Schelde-Rijnkanaal (1975) was het gedaan met de pret en werd Hansweert een doods plaatsje. Toch werd er in de afgelopen jaren weer fors geïnvesteerd in het kanaal, zo werd het aanmerkelijk verbreed.

Aan de overkant van het kanaal kies ik weer het ruime fietssop. Links ligt Kruiningen, met nogal wat grootschalige bedrijven in de ‘buitenruimte’. Ik neem een meer noordelijke route en fiets over de Dijkskoksedijk in de richting van de dijk langs de Oosterschelde. Ook hier weer hetzelfde landschap als in ‘De Zak’ met veel bochtige dijken, percelen weiland, af en toe omgeploegde grond ten behoeve van de akkerbouw, rijen bomen (populieren, vaak afgeknot) en ook veel boomgaarden.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

