De Zak (4)

Na de kruising met de museumstoomtramlijn van Goes naar Hoedekenskerke kom ik in het dorp ’s Gravenpolder uit. Het blijkt een aanzienlijk dorp te zijn, met tegen de 5000 inwoners.  Er zijn hier maar liefst drie brievenbussen. In de vorige plaatsen waar ik door fietste was maar één brievenbus. Opvallend zijn veel gerokte vrouwen en veel SGP-aanplakbiljetten. Dit is de Bible Belt.

Tot de voorzieningen in het dorp behoren onder andere drie basisscholen, een bibliotheek, een supermarkt, een drogisterij, twee snackbars, een sporthal, een slager, een bakker, en zelfs een Chinees restaurant. Dat heb ik niet allemaal gezien, het stond op de database voor de gemiddelde Nederlander: Wikipedia.

In het centrum staat aan het dorpsplein de Hervormde dorpskerk uit de 15e eeuw. In alle dorpen zie je hoogbejaarde kerken: het is een gebied dat al in de Middeleeuwen bewoond was.

De Plaatselijke Poes (links op de bovenste foto) zit op een elekriciteitskastje het verkeer in de gaten te houden. Hij (of zij) blijkt zeer aaibaar en vindt het erg plezierig dat hij/zij door een Delftse fietser geaaid wordt. Er wordt danig gekopt en gespind.

Als ik verder fiets vallen mij verschillende kerken op, zoals een fors uitgevallen modern kerkgebouw. Dit is de Elimkerk, van de Gereformeerde Gemeente. De eerste dominee van deze gemeente (954 tot 1956) had een vrolijke naam: hij heette ds. Cabaret. Waarschijnlijk waren zijn preken minder vrolijk.

In 1977 werd hier in een nieuwbouwwijk ook een nieuwe kerk gebouwd met 700 zitplaatsen. In 1990 was de kerk alweer te klein geworden, en kwamen er 400 zitplaatsen bij. Maar weer 15 jaar later was het kerkgebouw opnieuw te klein en kwamen er opnieuw 400 zitplaatsen bij (nu: 1524 zitplaatsen). Drie keer op een zondag worden er kerkdiensten gehouden. Maar dat niet alleen in dit kerkgebouw. Elders in het dorp vind je het forse kerkgebouw van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland, waar ook drie kerkdiensten op een zondag worden gehouden.

Geen wonder dat de SGP in ’s Gravenpolder bijna de helft van het aantal stemmen kreeg.

Ik fiets weer verder en kom een paar kilometer verderop op de dijk langs de Westerschelde uit. De dijk werd een aantal jaren geleden verhoogd naar (nieuwe) Deltahoogte. Daardoor is de dijk nogal ‘standaard’ met een vorm die kenmerkend is voor veel nieuwe zeedijken. Maar aardig is wel weer dat er aan de buitenkant een fietspad is aangelegd.

Ik heb een schitterend zicht op de brede zeearm die hier een scherpe bocht maakt (‘de overloop van Hansweert’). Op enige afstand varen grote zeeschepen van en naar Antwerpen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “De Zak (4)”

Geef een reactie

