Pennenbakken

Ik heb twee etuis en twee pennenbakken in huis.

Je vraagt je misschien af waarom iemand twee etuis en twee pennenbakken heeft. Het verklaring is ook niet afdoende. Ik kan zeggen dat ik twee tassen heb en in die tassen zit ook altijd een etui. Waarom ik twee tassen heb: de één is voor fietstochten en reizen, de tweede voor mijn werk.

Waarom ik twee pennenbakken heb? De één staat in de studeerkamer en de ander in de woonkamer. Anders moet ik steeds heen-en-weer traplopen. Op zichzelf is dat een bijzonder goede activiteit, maar ik ben niet altijd even gezond bezig.

Maar nu de vraag: waarom bewaar ik in die etuis en die pennenbakken zoveel pennen? Ik telde in deze vier verzamelpunten samen ruim 50 pennen, potloden & accentueerstiften. De meesten heb ik overgehouden aan cursussen en congressen, maar waarom neem ik ze eigenlijk mee?

Maar de meest cruciale vraag is: van die 50 pennen, potloden en accentueerstiften blijken er 28 het niet meer te doen. Waarom bewaar ik ze dan nog? Is dat om ik hoop dat ze het misschien toch nog een keertje wél weer gaan doen? of omdat ze soms toch nog één regel schrijven? En omdat ik vind dat ik wat het nog een beetje doet niet weg moet gooien?

Hoe zit dat bij jullie?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

7 thoughts on “Pennenbakken”

  1. Oei ………….. misschien wordt het eens tijd om al mijn pennen te verzamelen en te kijken welke het uberhaupt nog doen……….. ja, ik heb in elke tas wel 2 pennen, want stel dat er een het niet doet ……. daarbij heb ik ook al zeker 30 jaar geen pennen meer gekocht, allemaal krijgertjes, of meenemertjes ……… Elke cursus, elk symposium enz kom ik weer met meestal meer dan 1 pen thuis. Stom eigenlijk hé, dat je die niet gewoon laat liggen ……….

  2. De tijd dat ik verantwoordelijk was voor de PR en Promotie van mijn school spaarde ik reclamematerialen.

    Uiteindelijk gingen de pennen naar mijn leerlingen.
    Totdat ik ze te vaak terug kreeg met de opmerking; deze doet het niet.

    Nu heb ik alles opgeruimd en deel ik potloodjes van IKEA uit.
    Dat schrijft te onhandig en maakt dat ze toch maar zelf voor schrijfgerei zorgen.
    Als alle klassen een tablet of laptop hebben zullen er nog minder pennen gebruikt gaan worden.

    Jammer voor het geheugen, zelf schrijven maakt dat er beter en meer onthouden wordt.
    Jammer ook voor het oefenen van een fijnere motoriek.

    Vriendelijke groet,

  3. @ Allen: nee, ik koop ook nooit pennen. Ik moet regelmatig ergens een verhaal houden en vaak zit daar dan een map met een pen bij. Gelukkig ook nog vaak van goede kwaliteit. ‘Sonde’ om ze te laten liggen, vond ik altijd. Tineke heeft mij als opruimgoeroe nu verboden nog vaker pennen mee te nemen…

  4. Ik heb ook een aantal pennen gekregen op conferenties en dergelijke.
    Als één het niet meer doet gooi ik die meteen weg.
    Mijn pennen zijn los verdeeld over een aantal tassen (ja, ik ben een vrouw met zelfs meer dan twee tassen) en er ligt er meestal één op elk van de twee tafels in mijn woonkamer.
    Ik heb al lang geen pen meer hoeven kopen, omdat ik er dus een aantal heb gekregen; en zo heel veel schrijf ik nu ook weer niet. Voornamelijk in mijn agenda (ik gebruik een papieren agenda), aantekeningen van een vergadering, of om een kaart te sturen voor verjaardagen of wegens ziekte.

  5. Henk,
    Pennen, potloden en de markeer stiften zijn er bij ons thuis in overvloed.
    Echt waanzinnig veel 😁 en elke dag komen er meer bij😋.
    Het is allemaal geleend spul en het eindigt in een bureaulade, naast het papier, want dat verzamelen wij ook

  6. Ik zou zeggen, die 28 lege vervangen door 28 schrijvenden. Dan is het probleem opgelost en grijp je nooit mis. Bij de ACTION is het voor een paar centen zo voor elkaar.

Geef een reactie

