Korte commandotijd

“Meneer, neemt u maar van mij aan, ik zal u zeggen hoe het zit, mijn zoon heeft 19 jaar bij mij thuis over de vloer gewoond, ik ken hem van die haver tot die gort, hij heeft gewoon van die periodes. Jullie willen hier veel te veel uitleggen. Maar dat hoort hij niet. Hij zit zogezegd in zijn eigen wereld. Dan moet je gewoon een korte commando strooien. Je zegt Zit! (ze knipt hard met de vingers), je zegt Eet!  je zegt Bad! Dat is gewoon die hele eieren eten. En nu zit hij weer in die korte commandotijd. Daar kun je niks aan doen. Dat heeft hij met die wisselende seizoen hier in die Nederland. In de winter, in de lente, in de zomer en in de herfst. Maar het gaat altijd weer over. Neem dat nu maar van mij aan, ik ben zijn moeder, van die haver tot die gort ken ik hem.

Dan moet je ook niet met hem gaan puzzelen. Dat doet hij niet. Jullie willen altijd maar puzzelen. Jij moet ook niet gaan tekenen. Dat leren jullie op die school. Jullie willen allemaal gaan tekenen. Dat doet hij niet. Neem dat nu maar van mij aan want ik ben zijn moeder. En al mijn kinderen, die willen niet puzzelen, die willen niet tekenen. Dat zit gewoon in ons familie. Wij puzzelen niet en wij tekenen niet. Daar zijn wij niet voor in die wieg gelegen.

Wat jullie kunnen doen is voor die jongen gaan zingen. Wij komen allemaal uit een muzikale familie. Toen ze klein waren ging ik voor al mijn kinderen zingen. Daar werden ze rustig van. Maar je moet niet gaan puzzelen. Nergens goed voor. Niet gaan tekenen. Ook nergens goed voor. Mijn andere kinderen ook. Dat doen ze niet. Maar ze houden wel van die muziek. Daar zijn ze de hele dag zoet mee. Jullie moeten gewoon voor mijn zoon gaan zingen. Dat is goed voor hem. Neemt u dat nou maar van mij aan, want ik ben zijn moeder en ik ken hem van die haver tot die gort. Die jongen heeft 19 jaar bij mij in huis gewoond.

En dan zegt u van die emotie van die jongen. Daar moeten jullie je helemaal niet mee bezig houden. Die emotie gaat gewoon over. Vanzelf. Dat heeft hij in die winter en in die lente en in die zomer en in die herfst. Dat hebben wij allemaal. Maar dat gaat wel weer over. Jullie maken je zorgen, maar dat moet helemaal niet. Het komt allemaal weer goed zo waar als ik hier zit, meneer. Ik weet het toch. Ik ben toch die moeder.

En dan lees ik ook nog over die seksualiteit. Meneer, ik ben zijn moeder en wij gaan daar heel gewoon mee om. Dat heb ik mijn kinderen uitgelegd. Dat zit er allemaal in want mijn zoon is een grote jongen. Hij is een hele kop groter dan zijn moeder. Zijn vader was ook zo groot, maar dat weet hij niet want die kent hij niet. Die man is met de noorderzon vertrokken. Ik weet niet waar die vader zit.

Waar was ik ook alweer gebleven. Oh ja, die behoefte van die jongen. Dat heeft die jongen gewoon. En daar moet je niet moeilijk over doen. Ik zeg tegen hem: als je wat wil doen moet je dat gewoon doen, jongen. Daar word je weer rustig van. Maar niet op de bank. Dat doe je op de WC. Drie keer trekken en het is over. Ja, zo is het toch? Zo gaat dat nu eenmaal. En dan komt hij weer helemaal ontspannen bij mij in de kamer. Ik ken hem toch. Hij heeft 19 jaar bij mij in die huis gewoond. Ik ben zijn moeder. Ik ken hem van die haver tot die gort.

Zo, ik heb genoeg gepraat. Was dit de vergadering? Dan heb ik mijn woordje weer gedaan. Jullie doen zo moeilijk, maar het is heel gewoon zo. Zo is het.

Vorige week heb ik wel op die Merel gemopperd. Ze kreeg zogezegd de storm van voren door de telefoon, maar het was allemaal in mijn hoofd opgestapeld. Dat moest er even uit. Maar die Merel is echt goud waard hoor. Dat is een hele beste begeleiding. Mijn zoon heeft het ook altijd over haar. Dus als ik ga schelden bedoel ik dat niet zo. Het moet er alleen maar even uit. Zo, ik heb gezegd. Jullie weten het weer. Maak je nou maar geen zorgen. Het gaat allemaal weer over. Het is mijn zoon. Ik ken hem van die haver tot die gort. Hij heeft 19 jaar bij mij in huis gewoond. En moeders weten dat gewoon. En ik zeg maar zo: praat niet zoveel tegen die jongen. Hij zit in zijn korte commandotijd. Dat gaat weer over. Vanzelf. Als je je maar geen zorgen maakt. Zo is dat! Ik heb gezegd.”

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Korte commandotijd”

Geef een reactie

