De Zak (3)

Vanuit de verte is de toren al te zien. Ik fiets door een zeer gevarieerd gebied van bochtige dijken, meidoornheggen, percelen weidegebied en fruitteelt. Maar in welk dorp staat die kerktoren?

Het blijkt Nisse te zijn. Als ik het dorp binnen fiets val ik bijna van mijn fiets van verbazing. Maar het loopt goed af. Wat is dit een prachtig plaatsje. Er is een groot dorpsplein met aan de zuidkant een kerk met een aanzienlijke toren die dateert uit de 14e eeuw. De gothische kerk is een eeuw minder oud.

Op het dorpsplein staan de crocussen weelderig in bloei. Je ruikt en ziet hier de aanstormende lente.

Aan het plein staan deels historische huizen en gebouwen. Het kan niet anders dan dat Nisse vroeger een belangrijke plaats is geweest. Nu heeft het dorp slechts 600 inwoners. Het dorpsplein is het terrein van een voormalig kasteel, maar kasteel en tuinen zijn verdwenen. En op het plein zie je een oude waterpomp en een vijver, die vroeger dienst deed als drinkplaats voor het vee.

Het is geen wonder dat deze plaats is aangewezen als beschermd dorpsgezicht: zo’n plaatje moet je in ere houden!

Zoals al eerder vermeld: ik fiets gewoon mijn neus achterna. Ik heb dan ook geen idee wat mij verder nog aan plaatsen te wachten staat.

Twee keer kruis ik een aanzienlijke provinciale weg waarvan ik geen idee waar die weg heen leidt. Tussendoor ook nog een overweg. Dit is de voormalige tramlijn van Goes naar Hoedekenskerke, die aansloot op de boot naar Zeeuws-Vlaanderen (Terneuzen). Jammer dat die oversteek er niet meer is: het was een spectaculaire vaartocht tussen zandbanken door en soms vlak langs passerende grote zeeschepen.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “De Zak (3)”

Geef een reactie

