De Zak (2)

De logica in het wegenpatroon van de Zak van Zuid-Beveland is ver te zoeken. Dat is ook wel logisch, want het land bestaat uit een legpuzzel aan bedijkingen. Iedere keer weer werd er een stukje land op het water heroverd. Overal vind je kronkelende en vaak beboomde dijken. Soms maak je dan ook een grote omweg om met een ruime bocht weer in de buurt van het uitgangspunt te komen.

Het volgende dorp is ’s Heerenhoek. Hier wordt eind februari uitgebreid carnaval gevierd. Dat is opmerkelijk in deze protestantse streek, maar het is een Rooms-Katholiek dorp met een fors uit de kluiten gewassen kerk. De Hervormde Dorpskerk blijkt hier geheel verdwenen te zijn en weer te zijn opgebouwd in het Openluchtmuseum in Arnhem.

In ’s Heerenhoek staat de tweede Rooms-Katholieke basisschool die in Nederland geopend werd. Zoiets verwacht je in het land van de zachte g, maar die school staat dus in de Zak van Zuid-Beveland. De eerste stond trouwens in Volendam. Daar heeft men ook geen zachte ‘g’ in de verbale aanbieding, maar slechts een voor mij onverstaanbaar dialect.

Een hobby die hier bedreven wordt is de wielersport. Ik zie ook bordjes van een Jan Raasfietsroute. Deze wielrenner blijkt afkomstig te zijn uit dit dorp.

Op mijn richtinggevoel fiets ik verder. Dat is hier niet zo eenvoudig, want een weg die naar het oosten loopt kan zomaar een onverwachtse wending in noordelijke richting maken. Het is hier één en al verrassing. Ik fiets over mooie en rustige dijken, deels omzoomd door bomen. Het is nog fris, maar je ruikt de lengte.

Af en toe maakt de weg een zeer scherpe bocht. Dat is dan meestal de plek waar de dijk ooit is doorgebroken. Op één plek herinnert een wiel nog aan zo’n dijkdoorbraak.

In het noorden zie ik de contouren van Goes, met een markante TV-toren. Goes is één van de sterkst groeiende plaatsen in Zeeland. Ik fiets al genoeg door stedelijke bebouwing, dus ik wil een wat meer zuidelijke route aanhouden. Het blijft passen en meten omdat ik geen idee heb welke richting bepaalde dijken uiteindelijk op gaan.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

