De Zak (1)

Onbekend en daardoor onvoldoende bemind.

Dat is de zogenaamde Zak van Zuid-Beveland, de streek ten zuiden van Goes. Even terzijde: in Goes maakte ik ooit een foto van het stadhuis bij avond, maar toen ik de foto maakte stortte er net een dronken fietser ter aarde. Dat beeld associeer ik nog steeds met Goes… Op de eerste foto begint hij aan zijn val. Op de tweede foto is hij neergestort. Daarna heb ik hem weer op de been, maar niet op de fiets geholpen. Dat laatste leek me te gevaarlijk.

Het is jaren geleden dat ik in deze streek fietste. Toen voer er in de zomer een toeristische veerpont van Hoedekenskerke naar Terneuzen. Die pont heeft het slechts twee jaar volgehouden.  Daarvoor voer tot halverwege de vorige eeuw een reguliere veerpont heen en weer tussen deze plaatsen. De stoomtram vanuit Goes sloot aan op de veerpont.

Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik helemaal niet van plan was om hier te gaan fietsen. Ik was gewoon met-fiets-en-al in de trein gestapt. Pas in Arnemuiden stapte ik weer uit de trein. Daar regende het namelijk niet meer. Mijn fietstochten hangen af en toe van onplanbaarheid aan elkaar. Dat vind ik de meest ontspannen manier van fietsen.

In Arnemuiden begint dus deze maartse fietstocht. De plaats is vooral bekend vanwege de klokken, die door shantykoren veelvuldig worden bezongen. Als ik er ben slaat de klok elf keer. Dat is nu niet bepaald iets om een heel liederen-repertoire aan te wijden.

Vroeger was Arnemuiden (in het soms moeilijk te volgen Zeeuwse dialect: Erremuu) een belangrijke vissershaven. Nu ligt er nog wel een nostalgische scheepswerf die verboden is voor onbevoegden. Daarom fiets ik maar verder door de nauwe straten van het oude dorp, zoals de Zuidwal en de Langstraat. In een bak voor een winkel valt een bord op dat nadrukkelijk een korting van 50% aanbiedt. Het blijken BH’s te zijn van een voor mijn idee aanzienlijke omvang. En dat zomaar midden op straat. Ik heb de neiging om er een foto van te maken. “Groeten uit rondborstig Arnemuiden.”

Arnemuiden had al vroeg stadsrechten, wat wijst op een bepaalde mate van welvaart. Maar tijdens de Gouden Eeuw verzandde de haven en werd de plaats een verstild vissersdorp.

Tegenwoordig maakt Arnemuiden deel uit van de gemeente Middelburg. Er wonen ruim 5000 mensen. Het dorp heeft een orthodox-protestantse signatuur: in de vier kerken kun je op zondag zowel ’s morgens als ’s middags naar de kerk.

Sloegebied

Ik fiets het dorp uit in zuidoostelijke richting. Voor mij de uitgestrekte industrieterreinen van het Sloegebied, dat wordt gezien als de derde zeehaven van Nederland. Aan de eindeloze agrarische weidsheid van dit gebied kwam met de komst van deze steen-, zand-, asfalt- en metaalwoestijn definitief een einde. Er waren en zijn twee bedrijven die de landelijke politiek af en toe in beweging hebben gebracht: de kerncentrale van Borsele en het bedrijf ThermPhos dat kampioen was in de uitstoot van dioxine. Dat laatste bedrijf is inmiddels failliet verklaard, maar liet zeer zwaar vervuilde grond achter. Wie zal dat betalen?

Nieuwdorp

Langs de rand van het Sloegebied en door de Quarlespolder fiets ik in de richting van het volgende dorp. Dat is Nieuwdorp. Erg oud is het niet, het dorp ontstond in de 18e eeuw. Het leven is er overzichtelijk. Ik fiets een rondje door het dorp, met een paar straten: de Hertenweg, de Havenweg, Coudorp, de Halsweg, de Lewedijk en nog een paar zijstraten.

Het trekt me heerlijk om in zo’n verkleinde wereld te wonen. er is maar één brievenbus, dus je hoeft ook niet te twijfelen waar je je post in de oranje bus moet gooien. En zelfs die brievenbus haalde het nieuws, want hij blijft staan, aldus RTL-nieuws. Een dorp zonder brievenbus, dat is wat ál te sober.

Ook de plaatselijke dorpskerk is opgeheven en omgebouwd tot een reeks woonhuizen.

Dan was er nog de vereniging Redt de Kaloot, maar ook die is opgeheven. De Kaloot is een strand ten westen van Borsele, waar nogal wat bijzondere fossielen te vinden zijn.

Wat overblijft is het Zeeuws Bevrijdingsmuseum, dat op woensdagmiddag en zaterdag geopend is. Vandaag is het dinsdag, dus ik kan er niet terecht. Daarom fiets ik maar weer verder, naar het volgende dorp. Welk dorp dat is weet ik niet, want ik heb zelden een kaart bij me. Ook vandaag niet. ik laat me gewoon verrassen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “De Zak (1)”

  1. Wat leuk, dat je in Arnemuiden, mijn woonplaats was! In de zomer is de werf wel geopend, misschien nog een keertje terugkomen? Je schrijft dat het in Arnemuiden droog was, heel typisch, na de Sloedam net voordat je Arnemuiden bereikt, verandert het weer vaak. Als het in Goes regent, is het net na de sloedam vaak droog!

Geef een reactie

