Langs het IJsselmeer (5, slot)

Broek ik Waterland 2Het oude dorp Broek in Waterland was een toeristische attractie ‘avant la lettre’. Al in de 19e eeuw trokken veel buitenlanders die Amsterdam bezochten een dagje uit om ook het Hollandse platteland te bekijken. Volendam was nog niet bekend, Marken was te spannend vanwege de gammele veerboot, maar Broek in Waterland had (van) alles. Zoals mooie blauwgrijs geschilderde houten huizen langs een waterplas (het Havenrak).

Het dorp stond ook bekend als bijzonder proper. Het was het toonbeeld van de Hollandse netheid. De ramen gelapt, de grintpaden geharkt, de stoep geveegd. Om die netheid nog eens te onderstrepen gold er ook een rookverbod. Dat was natuurlijk ook omdat de houten huizen een risico vormden, maar het gemeentebestuur vond daarnaast dat rook zorgde voor allerlei vervuilende overlast. Dat roken ook schadelijk was voor de gezondheid was toen nog niet bekend.

Ik kruis de Rijksstraatweg die het dorp sinds 1937 in twee delen klieft en zet koers naar Zunderdorp. De snelste route is langs de drukke autoweg, maar na 4 km. ben ik het geraas al helemaal zat. Daarom neem ik de weg door het beschermde landschap van Waterland. Het water in de sloten staat zó hoog dat het lijkt of de polders zó onder kunnen lopen. Veel valt er trouwens niet te zien, want het is donker. Alleen bij enkele kruisingen heb ik wat meer zicht op de omgeving, want daar staan eenzame lantaarnpalen. Een goede koplamp is hier ook geen overbodige luxe, want het fietspad maakt allerlei onverwachtse wendingen. Bovendien stuit ik onverwachts op een paard zonder koplamp. Dankzij die verstraler hoeft er geen bericht in het Waterlandse sufferdje: bejaarde fietser botst op paard.  Dat is nog eens wat anders dan een paard in de gang.

Zunderdorp 2Na veel bochtenwerk beland ik in Zunderdorp. Voor me een muur van licht: de hoogbouw van Amsterdam. Maar als je niet die kant uit kijkt is het hier nog echt Waterland. Een pittoresk dorp met mooie houten huizen en een kerk waar je iedere zondag een kerkdienst kunt bezoeken. Dat is in Noord-Hollandse dorpskerken inmiddels al lang niet meer zo gewoon.

Amsterdam Noord is nog twee kilometer verder. Ik duik onder de Ring door en bevind me meteen in een andere wereld. Hoogbouw, nieuwe woningen op plekken waar woningen uit de jaren ’60 werden afgebroken, een winkelcentrum. Ik duik de stoep op vanwege twee politieauto’s met loeiende sirenes, uit een andere richting komt een ambulance, dan nog een politieauto met sirene en drie keer achter elkaar politieagenten op de motor die in volle vaart door de wijk rijden. Dit is dus de grote stad.

Maar die stad verlaat ik ook weer. Nieuwendam is een oud dijkdorp, met tientallen prachtige houten huizen. Hier lijkt het weer of de tijd stil heeft gestaan. Maar als je rechtsaf slaat (tenminste: in de richting die ik nu oprijd), dan zit je meteen weer in de nieuwbouw van Amsterdam. Sla je linksaf, dan val je in het water. Of je rijdt tegen de voorgevel van een huis.

Amsterdam IJ avondlichtVia het oude Amsterdam Noord (de oudste woonwijken dateren van rond 1920) en de sluizen van het Noordhollands Kanaal kom ik uit bij de pont over het IJ. Het lijkt wel spitsuur: alle ponten zijn afgeladen vol. De pont klotst mij in vijf minuten naar het Centraal Station.

Nadat ik de verkeersknopen achter het station heb ontward kan ik het station in. Het poortje checkt mij en mijn Batavus in. De treinreis terug naar huis heb ik nodig om weer op te warmen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Langs het IJsselmeer (5, slot)”

Geef een reactie

